Når anden omgang af et Formel 1-grandprix er kørt, plejer både tilskuere og kørere at modtage følgende meddelelse fra Race Control: ‘DRS enabled’. Imidlertid udeblev meddelelsen under Abu Dhabis Grand Prix.
Den manglende DRS (åbning af bagvingen) ændrede tydeligvis løbets karakter til en slags kortegekørsel, hvor kun ganske få overhalinger lykkedes, og først på 18. omgang kom meddelelsen i kørernes display og samtidig på TV-skærmene kloden rundt.
Situationen fik omgående konspirationsteorierne til at blomstre op på de sociale medier, men nu har FIA offentliggjort, hvad årsagen til den manglende DRS i virkeligheden var. Og forklaringen er velkendt for enhver computerbruger - også for tilhængere af konspirationsteorier.
“Helt enkelt sagt skyldes det et servernedbrud,” forklarede F1s løbsdirektør Michael Masi.
Italiens Grand Prix 2019. Bagvingen hos Williams.
Copyright Bil Magasinet BMF1
“Vi frakoblede det med det samme og tilsluttede det ikke, før vi var 100% sikre på, at det virkede med de korrekte data. Derefter koblede vi det til igen.”
“Der er back-up, men det handler først om at finde årsagen til problemet. Og som vi alle ved, så vil der altid være en forsinkelse, inden systemet kommer på igen,” lød det fra Masi.
Brugen af DRS er forkætret og deler vandende i Formel 1. Siden indførelsen af denne tekniske form for overhalingshjælp har det derfor ikke skortet på forslag til at modificere reglen. Det har bl.a. været foreslået at flytte DRS-zonerne til udgangen af svingene, således at bilerne derefter kan få fri leg ned af langsiden, men det vil give andre problemer.
Derfor er vindtunneltestene op til det kommende 2021-regulativ opløftende nyt, hvis man ellers kan stole på dataene. Ifølge disse vil den beskidte luft bag bilerne nemlig blive stærkt reduceret, og resultatet vil blive ’rigtige’ overhalinger uden tekniske hjælpemidler.