F1-kalenderen 2020 ser lidt anderledes ud, end hvad fans og arrangører havde forventet inden sæsonstarten. Corona-pandemien satte en kæp i hjulet for afholdelse af F1-løb i flere lande, så derfor måtte der tænkes ud af boksen.
Til stor glæde for både kørere og fans betyder ændringen, at kalenderen byder velkommen til to helt nye baner i F1-sammenhæng, og får et glædelig gensyn med to gamle kendinge.
Mugello i Italien (ejet af Ferrari) og Portimao i Portugal er helt nye, hvor Imola i Italien, og Nürburgring i Tyskland senest blev brugt til F1 i hhv. 2006 og 2013.
I og med at banerne er nye/ikke kørt på af F1-teams i mange år, så har ingen af holdene data om banerne. Disse data er væsentlige for, at holdene kan få et godt udgangspunkt med opsætning af racerne.
Michael Schumacher
Copyright Ikke sat!
To af holdene har dog allerede testet på to af banerne i år, hvilket var før banerne blev tilføjet løbskalenderen.
Ferrari testede en 2018-bil på Mugello, og AlphaTauri testede både en 2018-bil og en 2020-bil på Imola.
Efter det blev kendt at disse baner blev tilføjet løbskalenderen, så fik mange af holdene travlt med at booke banetid til tests på disse baner.
Holdene har mulighed for at teste med 2018-biler så meget de vil, så længe FIA er underrettet.
Problemet med dette er, at flere af holdene ikke har 2018-biler, som kan køre. Det skyldes, at de hold som betaler for motorer slet ikke køber dem. De køber sig til den ydelse at få mekanikere og motorer stillet til rådighed i den sæson. Herefter kommer motorerne tilbage til motorfabrikanten.
Derfor fik den store efterspørgsel for tests på de fire baner, en af F1-cheferne, Ross Brawn, til at ville forbyde det. Det ville han for at undgå, at holdene, som skulle teste, fik en fordel af at kende banerne.
Forslaget er nu stemt igennem, og det vækker stor glæde hos McLarens teamchef Andreas Seidl
ifølge Motorsport.com.
“Jeg er meget glad for resultatet” siger Andreas Seidl.
“Og ja, det er ikke nogen hemmelighed, at vi også var med til at presse på for det, specielt fordi når du overvejer at tage til nye baner, tror jeg, at det sætter dig i en konkurrencemæssig ulempe, hvis andre folk kan teste”.
Andreas Seidl, teamchef for McLaren
Copyright BMF1
Andreas Seidl har også haft et mere menneskeligt perspektiv på sin modstand mod disse tests. Årsagen skal findes i, at yderligere testsessioner vil forøge risikoen for smitte med Covid-19 for testholdet. Derfor mener Seidl, at man skal undgå unødvendige sessioner.
“Jeg synes, at det ville være det forkerte signal at sende, at holde disse tests. Og derfor er jeg glad for resultatet. Og det var godt at se til sidst, at alle holdene blev enige om dette, hvilket ikke altid er tilfældet” siger Andreas Seidl.
Også teamchefen for Mercedes, Toto Wolff, er glad for forbuddet mod tests på de nye baner. Mercedes havde nemlig allerede planer om at teste med en 2018-bil.
“Jeg tror, at vi allesammen kigger på at spare penge, nu når indtægterne er betragteligt nede. Og derfor, hvis ingen får en fordel af ikke at teste, så er dét det rigtige at gøre” siger Toto Wolff. En holdning som også teamchefen for Haas, Günther Steiner, støtter op om.
Det positive ved de manglende tests er, at det vil øge spændingen for fansene. Ingen af holdene har mulighed for at forberede raceren til løbet, så derfor øger det risikoen for, at holdene ikke opsætter bilen perfekt. Det kan betyde, at posen med placeringer i feltet bliver rystet godt og grundigt, som det nogle gange er set, når regnbyger har medført aflysning af frie træninger under løbsweekender.