Abu Dhabis GP: 1. Frie træning

Formel 1-feltet er rykket til Abu Dhabi, hvor de skal køre Formel 1’s sæsonafslutning. Første træning er netop overstået og her er resultaterne fra den første frie træning.

Abu Dhabis Grand Prix 2021 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 18/11 2022 klokken 12:11

Formel 1-sæsonen 2022 lakker mod enden. Sæsonens sidste første frie træning er overstået, og kørerne skal snart på en velfortjent vinterferie.

Navnet på løbet er Formula 1 Etihad Airways Abu Dhabi Grand Prix 2022.

Yas Marina Circuit lægger asfalt til weekendens herligheder, og de smukke omgivelser er en god kompensation for de manglende overhalinger de senere år. Så det bliver spændende, om 2022-bilerne kan skabe mere aktion på banen på søndag.

Banen er med sine 5,281 km, 16 sving, 2 DRS-zoner en af de større på kalenderen.

Pirelli er gået blødt til værks i sæsonfinalen, og de har medbragt de hårde C3, medium C4 og bløde C5-dæk.

Der er 33 grader i luften og 46 grader på asfalten med en luftfugtighed på kun 28 %, så det er nogle hårde vilkår for kørere og biler.

I og med at det er sidste første frie træning, så er der mange af holdene som bruger junior- og testkørere til denne session. Hele 8 ud af 10 teams har sat en anden kører i deres ene sæde.

Hos Ferrari har Robert Schwartzman overtaget Carlos Sainz jr’s sæde. Pietro Fittipaldi har erstattet Mick Schumacher.
Patricio O’Ward kører i stedet for Lando Norris.
Jack Doohan tester for Alonso.
Liam Lawson tester for Max Verstappen.
Felipe Drugovich kører istedet for Stroll.
Robert Kubica har fået Guanyu Zhous racer, og Logan Sergeant tester i den Williams, som han er blevet lovet til 2023-sæsonen, hvis han får sin super licens.

O’Ward havde problemer indenfor de første par minutter, at “noget er galt med bilen”. Hovedet hoppede rundt, det er som om, bilen ikke ville tage gassen. Han fik at vide, at han skulle køre i pit på den omgang og blive i andet gear.

Lawson havde problemer med, at venstre fordæk blev rigtigt dårligt, ligesom om det overophedede. Derfor mistede han fronten i den sidste sektor.

Dækvalget varierede meget i starten af sessionen, så der blev testet på alle tre compounds. Dog var soft-dækket favoritten på en hurtig omgang, og derfor satte alle deres hurtigste tid på det.

Mercedes-drengene fortsætter den gode stime fra sidste weekend, og de sluttede i front i den her session. Hamilton trak det længste strå, men englænderen er også ved at løbe tør for muligheder, hvis han skal bibeholde sin stime, med at vinde minimum et F1-løb i alle sæsoner han har kørt.

Leclerc nappede tredjepladsen, stærkt efterfulgt af Sergio Perez. Imponerende nok så var Liam Lawson i Red Bull lige i hælene på teamkammeraten.

Vettel kører sin (formentlig) sidste sæson i Formel 1, og slutter denne session af med en flot sjetteplads. Drugovich i den anden side af garagen var ihvertfald nede på 20. pladsen.

Schwartzman havde også fin fart i Ferrari-raceren og nappede en syvendeplads.

Ricciardo virker til at være mere komfortabel med sin McLaren-racer, hvilket er lidt sent, når det er hans sidste løbsweekend for de tidligere verdensmestre. Han sniger sig op på ottendepladsen med Bottas 36 tusindedele af et sekund efter. Så det har været en tæt session der netop er overstået.

Haas-drengene nappede 16. og 17. pladsen, med Kevin i front foran Fittipaldi.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:26.633 + 0.000 21
2. George Russell Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:26.853 + 0.220 30
3. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
P
1:26.888 + 0.255 22
4. Sergio Perez Oracle Red Bull Racing
P
1:26.967 + 0.334 23
5. Liam Lawson Oracle Red Bull Racing
P
1:27.201 + 0.568 22
6. Sebastian Vettel Aston Martin Aramco F1 Team
P
1:27.268 + 0.635 20
7. Robert Scwartzman Scuderia Ferrari
P
1:27.429 + 0.796 24
8. Daniel Ricciardo McLaren Formula 1 Team
P
1:27.619 + 0.986 21
10. Alexander Albon Williams Racing
P
1:27.840 + 1.207 26
11. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
P
1:27.845 + 1.212 28
12. Esteban Ocon BWT Alpine F1 Team
P
1:27.891 + 1.258 27
13. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
P
1:27.991 + 1.358 28
15. Logan Sargeant Williams Racing
P
1:28.098 + 1.465 23
16. Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team
P
1:28.142 + 1.509 20
17. Pietro Fittipaldi Moneygram Haas F1 Team
P
1:28.204 + 1.571 26
18. Patricio O Ward McLaren Formula 1 Team
P
1:28.350 + 1.717 22
19. Jack Doohan BWT Alpine F1 Team
P
1:28.484 + 1.851 25
20. Felipe Drugovich Aston Martin Aramco F1 Team
P
1:28.672 + 2.039 23
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Monaco-ulykke var ikke med vilje Abu Dhabis GP: 3. frie træning »