Bahrains GP: Kvalifikationen LIVE

Årets første kvalifikation. Kommer Verstappen til at snuppe den foran Mercedes? Hvem har holdt igen i træningerne? Læs med, som vi dækker kvalifikationen live.

Kvalifikation LIVE. . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Nadia Enevoldsen (ne@bmf1.dk) d. 27/3 2021 klokken 15:03

Alle træninger har haft Max Verstappen øverst på listen, og spekulationerne har gået på, at han er 0.6 sekunder hurtigere end Hamilton, når man tager benzinmængde m.m. i betragtning fra træningerne.

Om et holder, får vi at vide i løbet af den næste time, hvor vi dækker kvalifikationen live, medens solen er på vej ned over Bahrain International Circuit.


Dæktyperne i weekenden er C2 (hard), C3 (medium) og C4 (soft), og vi har det samme, velkendte kvalifikationsformat: 18 minutters Q1, 15 minutters Q2 og 12 minutters Q3, hvoraf de to førstnævnte fraskiller hver 5 kørere.

Vindhastigheden er ca. 1.4 km/h, og temperaturen 30 °C.

Q1
Vi har Russell, Schumacher, Mazepin og Latifi på banen allerede fra start. Alle nævnte er ude på de blødeste dæk.

Russell kører direkte i pit uden at sætte tid, samtidigt med Mazepin snupper sig en snurretur ud på sandet.

Schumacher sætter første tid: 1:33.861.

Med 12 minutter igen kommer over halvdelen af feltet på banen: Mercedes, Ferrari, McLaren, Red Bull.

Kun Alpha Tauri er blevet inde.

Med 10 minutter igen er kørerne ude på deres flyvende omgange. Norris som første mand laver allerede en lille fejl i 1. sektor, men sætter hurtigste 1. sektor ift. Schumacher.

EN tid på 1:31.754 bliver hans tid, deer med det samme slås af Leclerc og Sainz.

Hamilton og Bottas går hhv. 1 sekund og et halvt sekund hurtigere nd Ferrari. Pérez sætter sin første tid midt mellem de to.

Alpha Tauri kommer på banen med 7 minutter igen: 2. plads for Tsunoda og 4. for Gasly.

Verstappen mister en smule af bunden af bilen, da han kører for langt i sving 2. Han får dog sat hurtigste tid med 0.108 foran Tsunoda.

Med 5 minutter igen hedder eliminationszonen:
Ocon, Latifi, Russell, Mazepin og Schumacher.

Alle tider er sat på soft-dækket.

2 minutter igen. Alle andre end Verstappen (1), Tsunoda (2) og Gasly (4) er kørt på banen igen.

Giovinazzi er manden med bagenden i vandskorpen - Russells tid ser ud til at være god nok til at slå ham.

Det bliver en 7. hurtigste tid for ham, hvorimod Schumacher ikke forbedrer sig nok til at komme videre.

Latifi får heller ikke sat en god nok tid, men Giovinazzi hiver sig op som 9'er.

Alonso kæmoer sig hermed op, samme gør Ocon - men fornøjelsen er kort, da Stroll sender ham ned i zonen igen.

Vettel får heller ikke klaret sig godt nok efter at være rykket ned i zonen.

Elimineret i Q1:
16 Ocon
17 Latifi
18 Vettel
19 Schumacher
20 Mazepin

Der vil blive kigget på enkelte omgangstider, der har været sat under gult flag ved Mazepins anden snurretur her til sidst i kvalifikationen.

I pausen her er Sainz stoppet ude på banen uden at vide hvorfor.
De tror nu, det har været vibrationerne fra at køre over kantstenene, der har drillet motoren. Han er tilbage i pit.

Vettel fik fanget det gule flag fra Mazepin, hvilket er grunden til, han ikke fik sat en bedre tid og ramte elimineringszonen.

Q2
Vi får alle ud fra start, undtagen Russell. Der er en del medium-dæk iblandt: Red Bull, McLaren, Alpha Tauri og Mercedes.

Sainz siger, bilen føles OK, men de prøver at undgå kantstenene i hele Q2.

Verstappen får hevet sit radiokabel ud midt under sin første omgang, men får selv sat det tilbage igen.

Bottas med første tid: 1:30.559. Den slår både Verstappen og Hamilton med det samme. Norris er 2 tiendedele langsommere, og får Leclerc, Giovinazzi og Räikkönen efter sig.

Alle andre kørere får også en tid langsommere end Norris.

Ricciardo og Pérez får deres første tid annulleret - de overskred de hvide grænser på banen.

7 minutter igen. Hamilton har hurtigste tid, og kørerne er på vej i pit til deres dækskifte.

I elimineringszonen finder vi Giovinazzi, Räikkönen Ricciardo, Pérez og Russell.

Russell er på vej på banen helt alene til sin første tid. Han har soft-dæk på og får sat sin tid: 1:33.430 og en 13. plads.

Sainz har fået skade på gulvet i bilen, men de er alligevel selvsikre nok til at tage endnu en tur på mediums.
Begge Mercedeser og Alpha Tauri er gået på nye mediums. Resten er hoppet ud på soft - inkl. Verstappen.

2 minutter igen, Alonso sætter en tid som 6'er.

Gasly på vej rundt får ikke en lovende 1. sektor, men personligt bedste 2. sektor. Sidste sektor er også personligt bedste, og han kommer op på P3.

Tsunoda forbedrer sig til gengæld ikke med 12 sekunder igen og ligger P11.

Leclerc sætter absolut hurtigste tid, men slås ad Sainz med 0.001 sekund. Begge på soft-dæk.
Der skiftes hermed godt ud nede i elimineringszonen.

Pérez fik ikke nok fart på sine mediums og er den ene af de 5 eliminerede.

Elimineret i Q2:
11 Pérez (mediums)
12 Giovinazzi (softs)
13 Tsunoda (mediums)
14 Räikkönen (softs)
15 Russell (softs)

Hamilton, Bottas og Gasly klarede sig igennem på medium-dækkene. Verstappen forsøgte sig med begge, så det er pt. uklart, hvilket han satte hurtigste tid på.

Som en lille opfrisker har vi følgende biler i Q3: Begge Mercedes, Ferrari og McLaren samt Verstappen, Gasly, Alonso og Stroll.

Q3
Sidste 12 minutter for i dag. Gasly, Norris og Riccardo første 3 på banen. Hamilton, Sainz og Verstappen følger kort tid efter.

Leclerc, Alonso og Stroll stadigvæk inde med 10 minutter igen.

Ricciardo har travlt og overhaler Gasly for at være første mand til at starte sin flyvende omgang.

Riccardo første tid: 1:31.384.
Gasly 1:30.014, men slås af Hamilton. Bottas 2 tiendedele langsommere end Gasly.

Verstappen 1:29.526 - Det er 0.023 sekunder hurtigere end Hamilton!

Vi har 6 minutter igen, Leclerc og Alonso stadig i pit.

Verstappen pt. forrest, med Hamilton, Gasly, Bottas, Sainz, Ricciardo, Norris og Stroll efter sig.
Kørerne kommer hermed ind til deres sidste dækskifte for i dag.

Verstappen siger endda over radioen, at han mistede bagenden lidt på sin pole-omgang.

Stroll alene ude på banen for at sætte sin første tid. Første sektor personligt bedste, men 0.25 langsommere end Verstappen. Hans tid lander som 6. bedste med 1:30.601.

Vi har 2.5 minutter tilbage og en travl række biler rundt på banen.
Leclerc og Alonso også med ude nu.

Radiomeddelelse til Gasly: "Husk folk prøver at lege julelege rundt i sidste sektor. Hvis du rammer trafik er der intet, jeg kan gøre."

Bottas kommer over stregen som 3'er. Hamilton tager P1, men Verstappen slår tiden med næsten 4 tiendedele kort tid efter!

Alonso ender med at stoppe bilen og får ikke sat nogen tid i Q3 overhovedet.

Slutning på Q3:
1 Verstappen
2 Hamilton
3 Gasly
4 Bottas
5 Sainz
6 Stroll
7 Ricciardo
8 Norris
9 Leclerc
10 Alonso

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg
1. Max Verstappen Red Bull Racing
P
1:28.997 15
2. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:29.385 18
3. Valtteri Bottas Mercedes AMG
P
1:29.586 17
4. Charles Leclerc Ferrari
P
1:29.678 15
5. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
P
1:29.809 15
6. Daniel Ricciardo McLaren
P
1:29.927 18
7. Lando Norris McLaren
P
1:29.974 18
8. Carlos Sainz Jr. Ferrari
P
1:30.215 17
9. Fernando Alonso Alpine F1
P
1:30.249 15
10. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
P
1:30.601 15
Udelukket efter perioden
11. Sergio Perez Red Bull Racing
P
1:30.659 11
12. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Racing
P
1:30.708 12
13. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
P
1:31.203 9
14. Kimi Räikkönen Alfa Romeo Racing
P
1:31.238 12
15. George Russell Williams
P
1:33.430 11
Udelukket efter perioden
16. Esteban Ocon Alpine F1
P
1:31.724 6
17. Nicholas Latifi Williams
P
1:31.936 8
18. Sebastian Vettel Aston Martin F1 Team
P
1:32.056 6
19. Mick Schumacher Uralkali Haas F1 Team
P
1:32.449 6
20. Nikita Mazepin Uralkali Haas F1 Team
P
1:33.273 7
Pirelli dæktyper i 2020:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Bahrains GP: 3. frie træning Vettel kan blive straffet – pga. Mazepin »