• Forside

Malaysias Grand Prix – Dagen efter

Det er mandag og dagen efter det andet Grand Prix i årets mesterskabsserie. Weekenden har været tid til eftertanke, og denne skribent vil nu, fra eget synspunkt, se tilbage på weekends løb. Det første jeg tænker tilbage på, er Ferraris tilgang til weekenden.

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 9/4 2007 klokken 12:04

Efter testen på Sepang følte Ferrari at de var godt med. Derfor stillede de op med to umodificerede chassiser. De havde måske nok fået mere erfaring med F2007 chassiset, men det var ingenting i forhold til McLaren, der kom med nye stumper og en lille sejr til Ron Dennis, der vandt kampen om de såkaldte flex-bunde.

Havde Ferrari været mere konkurrencedygtige, hvis de havde taget nogle nye stumper kan vi ikke svare på, men næste weekends løb i Bahrain kan give en indikation på dette for den afklapsning Ferrari modtog i går kan de ikke bare sidde overhørig i Maranello.

McLaren var der til gengæld ikke nogen, der umiddelbart kunne røre i søndagens løb. Fernando Alonso tog starten fra den rene side af banen, mens Felipe Massa forsøgte at klemme sig ind foran verdensmesteren ren Schumacher style.

'Klog af skade' siger man, men det tænkte Kimi Räikkönen ikke på, da Lewis Hamilton kørte udenom først ham og siden Felipe Massa i de første sving. Fantastisk kørt af de to McLaren kørere. De var da også godt tilfredse efter løbet.

To fantastiske løb af Lewis Hamilton og hans kommentar på pit radioen efter løbet om, at han gerne ville have en sejr i år tyder på, at Hamilton har valgt at starte lidt i andenkørerrollen, men han er klar til slå til, som vi også sidste år i GP2, og når det sker, så skal Fernando Alonso virkelig grave dybt i posen med talent for Lewis Hamilton bliver som en lavine.

Fernando Alonso fejrer førstepladsen i Malaysia 2007

Til gengæld kan der sættes meget kritik på Ferrari kørernes løb. De første omgange mellem Lewis Hamilton og Felipe Massa med Kimi Räikkönen som iagttager, klar til at slå til, hvis Lewis og Felipe lavede numre, var fantastiske. At opleve Lewis Hamiltons store overblik og to gange få Felipe Massa til at begå fejl var imponerende, men dejligt at se en angrebslysten Felipe. Det stoppede desværre derefter. McLaren var bedst, men nogle burde fortælle FIA, at vi vil have overhalinger på banen, ikke i pitten. Al angrebslyst forsvandt efter de første omgange fra Ferrari.

Felipe Massa bød på lidt underholdende race i starten, men siden kørte begge Ferrari racere konservativt.

Nick Heidfeld kørte et løb af den slags vi kender ham bedst for. Han gør ikke meget væsen af sig, men han kontrollerer sit løb og med en bil, der virker utrolig nem at køre, men ikke helt så hurtig som Ferrari og McLaren, så vinder han på pit stop strategien. BMW kan godt komme med et par overraskelser i år, for når holdkammeraten Robert Kubica mener, at BMW ikke har været konkurrencedygtige i år, så skal det nok blive interessant at se, når bilen fungerer.

Der var både glæde og skuffelse hos BMW Sauber.

Renault og Williams-Toyota viste begge lovende takter. På ny var Nico Rosberg en fornøjelse at se, og man sad og håbede på et nyt godt resultat til den unge tyske kører, men som vi oplevede mange gange sidste år, så svigtede teknikken.

Heikki Kovalainen kørte til gengæld et godt løb. Oven på debuten kørte finnen et meget fornuftigt løb og det første point var en god belønning ovenpå debuten. Giancarlo Fisichella var på ny teamlederen hos Renault, men Heikki havde overordnet set en rigtig god weekend.

Alexander Wurz havde på ny en duel mellem David Coulthard. Denne gang var det den østrigske kører, der kom bagfra og det virkede som om, at DC ikke ville risikere endnu et sammenstød med Wurz, da der ikke var meget forsvar over Wurz’s overhaling udenom.

David Coulthard udgik med en defekt bremsepedal. Føler man sig ikke tryg ved 300 km/t er det bedre at stoppe.

Toyota og Honda havde sådan nogle la-la-løb i forhold til kundeholdene. Super Aguri kunne ikke rigtig stille noget op mod moderteamet, som dog på ingen måde imponerede. Rubens Barrichello fik skiftet en motor og sluttede foran Jenson Button i et umiddelbart kedeligt løb.

Jarno Trulli scorede point til Toyota. Andet løb Toyota scorede point, men Ralf Schumacher, der startede fra plads ni faldt igennem i løbet.

Bagerst i feltet har vi Spyker og Red Bull koncernen Red Bull Racing og Scuderia Toro Rosso. Spyker forsøgte at forbedre deres chancer ved at indgive en klage over STR2 chassiset. Spyker havde fået fat i nogle fortrolige papirer, som skulle vise, at RBR bygger dele direkte til STR2 chassiset, hvilket er ulovligt. Derfor fik Toro Rosso frataget noget af deres stumper. . Toro Rosso fik dog alt tilbage, men Toro Rosso var ikke tilfredse. Det handler om penge, sagde Gerhard Berger før Sepang løbet.

Takuma Sato, Super Aguri SA07. Malaysia 2007

Kommentarer fra de bagerste hold kunne man selvfølgelig læse her på BMF1. Gik du glip af løbet, så kan du læse vores LIVE rapport her.

Sidst McLaren besatte de to toppplaceringer i Formel 1 var i Brasilien 2005

Allerede næste weekend køres der igen Formel 1. Denne gang i ørkenstaten Bahrain på Sakhir banen. Det sidste løb inden den lange pause før Europa sæsonen starter.

Her på BMF1 fortsætter vi vores dækning af Formel 1. Et stort tillykke til McLaren for den første 1-2 sejr siden Brasiliens Grand Prix 2005.