• Forside

Bahrain Grand Prix dagen derpå

Efter tredje runde af mesterskabet, hvor vi var en tur i ørkenstaten Bahrain, kigger vi nu tilbage på søndagens løb. Hvem gjorde en god figur, hvem skuffede og hvem leverede varen?

Af: (@bmf1.dk) d. 16/4 2007 klokken 16:04

Med kun en uge mellem løbene i Malaysia og Bahrain, var der ikke lang tid til at omstille sig for kørere eller teams. Alt grejet var knapt nok pakket ned, før det skulle pakkes ud igen.

Ugen op til løbet, havde været præget af rygter. Rygter om at Honda var i så dyb krise, at de helt ville skrotte deres RA107 chassis, for simpelthen at starte forfra. Så kom rygterne om, at Ross Brawn var på vej til Honda, og senere på vej til McLaren. Nick Fry afviste dog, at Honda var ude efter Brawn.

Super Aguri foran Honda. Symptomatisk for Honda-teamet i år.

Ferrari fik kærligheden at føle på Sepang-banen i Malaysia, med McLaren´s 1-2 sejr. Men med Massa på pole i gårsdagens løb, og Kimi som tredje bedste ved siden af, så det ud til, at de havde overtaget denne weekend.

McLaren så ligeledes stærke ud i kvalifikationen, og med god grund. Noget kunne tyde på, at de fortsatte deres stærke form i år, for de satte deres biler på henholdsvis anden og fjerde position.

En ting der slog mig i det første sving lige efter starten, var Räikkönen´s svage start. Det er ikke første gang vi ser ham miste starten. Massa kom afsted som ventet, med Hamilton lige efter. Alonso var snu og udnyttede pladsen efter Hamilton, til at presse Räikkönen ud til venstre i svinget.

Her var det, at jeg så gik og troede - og håbede for spændingens skyld - at Kimi ville angribe Alonso og Hamilton, indtil de overgav sig. Men det er først efter den første pit-runde, at finnen får noget ud af, at Alonso ikke ligger lige foran ham. For to omgange senere, går Räikkönen i pit og kommer foran Alonso, på grund af det forspring han havde fået kørt ind. En duel der sikkert var mange der havde glædet sig til.

Men all right, Alonso har senere beklaget sig over at der var balanceproblemer, så det kan jo forklare hans femteplads.

Massa forrest, Hamilton, Alonso og læg mærke til Räikkönen ude til højre.

Nå, tænker jeg så. Nu vil Alonso da og op lege med The Iceman. Men i mellemtiden er verdensmesteren under pres fra....Nick Heidfeld! Jeg må indrømme, at jeg var ganske overrasket. Bevares, BMW-Sauber teamet har vist sig dygtige og hurtige, men jeg havde godt nok ikke regnet med, at de ville kunne presse Alonso.

Med spanieren under pres, forventede jeg at se Kimi lukke hullet op til Hamilton - som igen lå i spejlene på Massa. Men der var resignation at spore hos finnen, der tog til takke med en tredjeplads. Ikke godt nok, hvis man spørger mig. Han har overtaget Michael Schumachers sæde, og skal han gøre sig nogle forhåbninger om, at blive andet end den evige toer, så er det højre fod 'i bund'.

Jeg bliver lidt ved BMW, for det var dejligt at se, at der er kommet nye teams i top 3. Ok, Ferrari er jo svære at slå af pinden, men dagens helt klare positive overraskelse, er altså BMW.

At Nick Heidfeld ikke bare kan følge med en dobbelt verdensmester, men overhale ham i en fræk og genial manøvre, som Alonso ikke havde ventet, var skønt at se. Jeg indrømmer, at jeg sad og jublede højlydt i stuen, da Quick-Nick tog fjerdepladsen fra Alonso. Det var modigt, velovervejet, og samtidig på tide, at tyskeren bider fra sig. Godt gået.

Nick Heidfeld og Robert Kubica i starten af løbet. Med Heidfeld´s overhaling af Alonso, tegner sæsonen til at blive meget spændende for BMW

Giancarlo Fisichella i Renault kører bilen hjem på en 8.plads. Tjah, jeg har ikke så meget at sige om dagens præstation fra Renault teamet. De er lysår fra 2006-formen, og Heikki Kovalainen har ikke levet op til hypet.

Hårdt? Ja, såmænd. Men se på Hamilton. Han er ligeledes rookie og ligger på en delt 1. plads. Renault skal tage sig sammen og undskyld alle Fisi-fans, men han er ikke god nok. Alonso-effekt eller ej, men teamet trænger til lidt 'soul-searching'.

Heikki Kovalainen, Renault, lå lang tid i midten af feltet, og endte på en 9. plads med Fisichella foran sig.

Mere interessant blev det dog i midterfeltet, for her blev der udkæmpet nogle ganske spændende dyster. Begge Williams biler, begge Toyota biler og sør'me også begge Renault bilerne, lå i lang tid og kæmpede om placeringerne.

Rosberg lavede rookie-fejl, var tre gange i sandkassen, men klarede sig dog bedre end Alexander Wurz. Ralf Schumacher i Toyota på en 12. plads? Hvad med Trulli på en 7. plads i den samme bil. Efter 5 sæsoner i Formel 1 er det det bedste de kan komme med. Ikke godt nok. Selvom jeg var hård ved Renault for lidt siden, så kom de dog bedst ud af dén kamp.

Nico Rosberg på Sakhir banen i Bahrain. For mange rookie-fejl, kostede ham sandsynligvis point

Nå, vi skal jo til det. De bagerste.

Ok, vi tager de gode nyheder først. Begge Spyker bilerne gennemførte løbet, en kæmpe oprejsning, især når man tænker på, at begge Red Bull og begge Toro Rosso bilerne måtte udgå. Så 'thumbs up' for det lille hollandske team.

Og netop Red Bull havde en fin weekend, med David Coulthard der klatrede op gennem feltet og endda lå i pointene, da han måtte udgå. Webber, som også havde fået lidt vind i sejlene, måtte ligeledes bide i det sure æble.

David Coulthard foran Mark Webber. De to havde en flot dag, hvor de begge var i pointene, men måtte desværre udgå.

Det er måske ikke overraskende, at Super Aguri måtte udgå. Men det er overraskende, at teamet, som får deres motorer fra Honda, havde én af deres kørere i pointene, nemlig Anthony Davidson, som lå på en sjetteplads i et stykke tid. Bevares, han havde ikke været i pit på det tidspunkt, men da han måtte udgå skete, det fra en 13. plads. Set i lyset af, at Honda´s bedste resultat var en 13. plads til Barrichello, så ved vi vist godt, hvem det er, der skal tage sig sammen.

Jenson Button måtte udgå under løbet, da han blev ramt af Scott Speed.

Så konklusionen fra denne skribent må være: Dette var det mest spændende af de tre løb, som indtil videre er kørt. Masser af overhalinger, især længere nede i feltet. Stort skulderklap til Nick Heidfeld for hans manøvre, som alle vil tale om i den kommende tid.

Kimi skal se at komme med i kampen, ellers ender han på et sidespor.

Men dagens helt i mine øjne, er Lewis Hamilton. Han formår at presse Felipe Massa, ikke over en enkelt omgang, men igen og igen, samtidig med at han holder ryggen fri. Det er ganske enkelt storslået.

Om en måned drager Formel 1 til det første løb i Europa, nemlig det
spanske

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Felipe Massa Scuderia Ferrari
P
1T32:23.222 2 10
2. 2. Lewis Hamilton McLaren Formula 1 Team
P
1T32:25.522 2 8
3. 3. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
P
1T32:34.022 2 6
5. 4. Fernando Alonso McLaren Formula 1 Team
P
1T32:37.622 2 4
10. 10. Nico Rosberg Williams Racing
P
1T33:53.122 2 0
11. 11. Alexander Wurz Williams Racing
P
56 omg. 2 0
DNF / Ikke-fuldførte
17. 8. Mark Webber Oracle Red Bull Racing
P
41 omg. 2 0
18. 21. David Coulthard Oracle Red Bull Racing
P
36 omg. 3 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)