• Forside

Spyker som forsøgskanin

Fortsætter Markus Winkelhock efter det tyske Grand Prix eller bliver han erstattet af en ny kører? Og hvor længe vil han så køre? Spyker kan gå hen og bruge resten af sæsonen som et slags rent-a-car team.

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 23/7 2007 klokken 09:07

Spyker teamet mangler en kører til at fortsætte ved siden af Adrian Sutil. Markus Winkelhock var kun sikret en plads i det orange team til det europæiske Grand Prix og penge skal Spyker have for at kunne udvikle deres biler.

For selvom Spyker er i en situation, hvor stabilitet vil være en fordel, så sidder Spyker i en unik situation, hvor man kan sælge Spyker bil nummer 21 til andre kørere og teams. Forstået på den måde, at andre teams og kørere kan købe sig et løb af gangen hos Spyker og på den måde teste deres testkørere eller udviklingskørere.

Markus Winkelhock debuterede på Ringen

For eksempel en kører som Nelson Piquet Jr., der sættes i forbindelse med Spyker sædet. Sæt ham ned i en Spyker racer og se, hvordan han vil håndtere en løbsweekend. På den måde vil Spyker sandsynligvis kunne tjene flere penge end ved en fast kører, der via sponsorer kører resten af sæsonen.

Colin Kolles siger: ”Et Formel 1 team kan ikke overleve på luft.”

Men muligheden for at teste kørere kan være en lukrativ forretning for holdet.

”Men kontinuitet vil selvfølgelig være bedre.”

Adrian Sutil kan risikere at få en ny holdkammerat ved hvert løb resten af sæsonen

Rygterne taler om seks potentielle kørere. Disse er Markus Winkelhock (hvis han finder flere sponsorer), Christian Klien (Honda støttet), Nelson Piquet Jr. (Renault støttet), Narain Karthekeyan (som nævnt tidligere på bmf1 har Narains manager modtaget et kontraktudkast), testkører Adrian Valles, der gerne vil vise, hvad han kan og ligefrem Roldan Rodriquez, der dog ikke har imponeret i GP2. Men pengene betyder meget.

Heldigvis får vi snart den første indikation på, hvilken retning Spyker vælger at gå, når der om under to uger køres på Hungaroring.