• Forside

Belgien - dagen derpå

Vi vidste godt at der var lagt i kakkelovnen til et opgør mellem Lewis Hamilton og kongen af Spa, Kimi Räikkönen, men de scener der udspillede sig for vore øjne søndag, havde ingen vist ventet

Bilmagasinet Logo . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: (@bmf1.dk) d. 8/9 2008 klokken 14:09

Indrømmet. Jeg er en af dem der mener, at Spa-banen er blevet alvorligt handicappet, efter den nye og mere stilrene ombygning, men en fan, dét er jeg stadig!

Det er hele Bus Stop, der irriterer mig. Eller rettere The Chicane Formerly Known As Bus Stop, for det er jo ligesom ikke det samme mere, vel? Og der er også hele stykket ned til La Source. Det er for bredt. I mine øjne handler Spa om, at der skal køres tæt, meget tæt og der må gerne være generel kaos i første sving, sammen med masser af regn og biler der skøjter af banen.

Vejrudsigten lød på tørvejr til starten og det meste af løbet, men med chance for en smule regn i slutningen af løbet. Og de dyrt indkøbte meterologer, som diverse teams benytter sig af, beviste i hvert fald deres vËrd i går. For da det blev meldt at der ville falde regn i på de sidste fire-fem omgange, så holdt det stik. Og så blev alt anderledes.

For løbet startede med en drømmestart for Kimi Räikkönen, der hurtigt fik følgeskab af Lewis Hamilton, der jagtede endnu en sejr til sin imponerende total. Resten af feltet sakkede hurtigt bagud, for der var i virkeligheden kun to det handlede om.

For første gang i sæsonen, så vi en direkte duel mellem Räikkönen og Hamilton og sikke herligt det var. Ja, i starten, for Spa er godt nok lang, så der går ikke lang tid før at der er kommet god afstand mellem bilerne.

Nede i feltet så vi hele tiden masser af spændende mini-dueller, men oppe foran var der to som var i helt deres egen verden.

Kimi var en helt anden en den Kimi vi har set så mange gange i år. Han var sulten og sprudlende og han ville bare vinde. Mesteren fra det kolde nord, beviste omgang for omgang, at han er en person man kan regne med, når kritikken er værst.

Omvendt kan jeg dog også kun imponeres over Hamiltons pace. Ja, han er blevet hyldet. Helt derud hvor det er lige før kvalmegrænsen, men køre, det kan han. Det kan man bare ikke komme udenom.

Der var som sagt små dueller rundt omkring, blandt andet var det herligt at se godt gammeldags race fra Alonso, der i øvrigt sluttede som nummer fire. Han havde farten i går og stod for en del gode øjeblikke, blandt andet i kampen mod Vettel og Bourdais.

Selvsamme Bourdais lå det meste af løbet til en forrygende fjerdeplads, men da regnen så kom, og det gjorde den, for dette er Spa, nåede man ikke at vinde på det(skifte til regndæk), så han faldt nogle placeringer tilbage. Uheldigt, men der var bestemt grund til at smile bredt i Toro Rosso-garagen, efter begge bilern kom i point.

Hvor Bourdais ikke nåede at udnytte regnvejret til sin fordel, var det straks anderledes med Nick Heidfeld. Hvem havde troet at man kunne pitte hele tre gange og så føre sig så meget frem på de sidste døende omgange som han gjorde? Det var fedt at se Heidfeld igen helt fremme - hvor har han dog været henne? - og podiepladsen er helt fortjent.

Jeg vil ikke lade dette blive en gentagelse af vores løbsrapport som du finder her, eller den live-kommentering fra tidligere som findes lige her, men i stedet gøre det kort denne gang.

Räikkönen udgår kort før mål, på den regnglatte bane. Hamilton kommer først over stregen, bliver slået i hovedet med en 25-sekunders straf og er nu officielt treer. Felipe Massa vinder i stedet løbet, fortjent vil nogen sige, men den lader jeg netop andre om, mens Nick Heidfeld, der satsede til sidst, blev toer.

Andre var på banen og de gjorde det skam fint, men som et efterhånden gammelt brokkehoved (35), der konsekvent synes at alt var bedre i gamle dage, vil jeg egentlig bare have den gamle Spa-bane tilbage.

Det og så Sodastream.

Artiklen er udelukkende et udtryk for skribentens personlige holdning

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 2. Felipe Massa Scuderia Ferrari
P
1T22:59.394 2 10
3. 1. Lewis Hamilton McLaren Formula 1 Team
P
1T23:09.894 2 6
8. 7. Mark Webber Oracle Red Bull Racing
P
1T23:42.094 2 1
10. 3. Heikki Kovalainen McLaren Formula 1 Team
P
43 omg. 2 0
11. 14. David Coulthard Oracle Red Bull Racing
P
43 omg. 2 0
12. 15. Nico Rosberg Williams Racing
P
43 omg. 2 0
14. 19. Kazuki Nakajima Williams Racing
P
43 omg. 2 0
18. 4. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
P
42 omg. 2 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)