• Forside

Japans Grand Prix – Dagen derpå

Oven på de senere ugers mange kontroverser var det befriende at se en næsten perfekt afviklet weekend, hvor de største kontroverser mere er fremkommet af sure fans fremfor diverse teorier om lidt for farveblinde officials og FIA medlemmer. Et nyt løb, en ny vinder, en ny overraskelse.

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 13/10 2008 klokken 16:10

Der skete mange ting under og op til den japanske weekend.

En af disse var den officielle søsættelse af FIA’s nye ’Make Cars Greener’-miljøkampagne, som Bridgestone bakkede op med en stor pressekonference med deltagelse af McLaren og Ferraris to kørere, samt en MP 4-23 og en F2008 komplet med de nye grønstribede dæk, der blev kørt med i Grand Prix weekenden.


Bridgestone lancerer 'Make Cars Green'-kampagnen

Honda var også i Tokyo, hvor Jenson Button og reservekører Luca Filippi kørte opvisning i en Honda showcar. Red Bull-drengene David Coulthard og de to Seb’er hyggede sig andetsteds, hvor de deltog i et lokalt gokartarrangement i Jingu Gaien. Den sidste Red Bull Seb med efternavnet Buemi havde skiftet arbejdet som testkører og GP2-kører ud med titlen som Medical Car Driver. En titel han beholder i årets sidste to Grand Prix løb fra Kina og Brasilien.

Honda fremviste deres showcar i Tokyo

Sebastian Vettel kører gokart mod bl.a. Formula Unas piger

Sebastien Buemi har overtaget Medical Car-tjansen for løbene på Fuji, Shanghai og Interlagos

Før weekenden startede var polske Robert Kubica ud med riven efter Lewis Hamiltons kørsel, som han fandt over-aggressiv og farlig, og som var og vil blive diskuteret ved kørernes briefingområder. Det fik McLaren teamchef Ron Dennis til at melde ud, at Robert skulle fokusere mere på sig selv og sin egen kørsel end på Lewis Hamilton.

Robert Kubica ankom til Fuji med et nyt badboyskæg, og valgte i løbet søndag selv at presse Kimi Räikkönen halvt af banen i sit forsvar af andenpladsen. Det bliver dog ikke mere lovligt at presse andre kørere af banen, bare fordi man forsvarer andenpladsen, end når man angriber 6. pladsen.

Mens Robert Kubica viste tænder i løbet, så var Nick Heidfeld langt mere usynlig. Rygterne siger, at BMW til næste år vil lade Nick Heidfeld bære en selvlysende lyserød kørerdragt for Quick-Nick er ofte så anonym, at han falder i et med omgivelserne.

Robert Kubica med badboy skæg

Nick Heidfeld falder nærmest i et med baggrunden.

Heldigvis for Nick blev han efter Singapores Grand Prix bekræftet som fortsat BMW løbskører i 2009. Kontraktforlængelsen kom på grund af de forbedrede resultater i sensommeren. Det er ikke sikkert forlængelsen var kommet efter løbet på Fuji.

Det ville dog heller ikke have været Fernando Alonso, som ville have fået sædet. Dertil er Fernando Alonso og BMW "for forskellige", var Robert Kubica ude og sige, og Fernando Alonso meldte da også selv ud efter Nick og Roberts kontraktforlængelse, at BMW aldrig havde været rigtig interesseret i ham. Meget tyder dog også på, at Renault bliver Alonsos arbejdsplads i 2009, selv om Honda skulle være ude med et tilbud på den pæne side af 100 millioner kroner.

Renault fejrer Alonsos sejr og Piquets 4. plads

Á propos Honda, så arbejder Formel 1 holdet på et nyt revolutionerende trafiklyssystem, lidt som Ferraris, bare endnu mere idiotsikkert. Vi håber det virker bedre end Hondas Formel 1-biler for ellers er udviklingsomkostningerne nok bedre brugt på designet af næste års Honda RA109.

Honda har stadig to ledige sæder til 2009, for hverken Jenson Button eller Rubens Barrichello har fået forlænget deres kontrakter endnu. Vi ved, at Honda har interesse i Fernando Alonso og Bruno Senna kan være en mulighed som ny Honda kører, men jeg tror ikke vi skal forvente to nye navne hos Honda i 2009.

Ferrari havde droppet deres trafiklys og genindført slikkepinden

I den tyske standardvognsserie DTM er Mercedes kun to point fra at vinde kørernes mesterskab med den unge skotske Paul di Resta. Skotten blev i 2006 F3 Euro Series-mester foran den meget hypede Sebastian Vettel, som vi alle kender.

Nu vil Paul di Resta tilbage til formelbilerne, og det må gerne være Formel 1, og det kan det sagtens gå hen og blive for i midten af sidste uge meldte Mercedes ud, at de nu var klar til at levere motorer til et andet team. Et team som meget vel kunne være Force India, der ikke afviste at de var meget interesserede i en Mercedes motorkontrakt.

Force India Mercedes i 2009?

Det er blandt andet fordi Mercedes samtidig ville levere KERS med, men der ville muligvis være betingelser med denne aftale. Du har nok gættet, at det skulle være et løbssæde til Paul di Resta, men der er lige den detalje, at Ferrari har en motorkontrakt med Force India i 2009. Det forlyder dog, at Ferrari ikke vil levere KERS med til Ferrari-motoren, og da Force Indias teamchef Vijay Mallya flere gange har meldt ud, at hans lille hold ikke har råd til at udvikle KERS, så har Force India et problem.

Tilbage til weekenden, som lignede mange af de andre weekender. Et par overraskelser popper op i de frie træninger med Timo Glock som fredagens hurtigste kører i den anden træning, og Robert Kubica som den hurtigste i lørdagens frie træning.

Kvalifikationen lignede dog sig selv med McLaren og Ferrari som de hurtigste. Det overraskede dog, at Felipe Massa var så hurtig i Q2 for slet ikke at kunne få fart på i Q3. Det sagde Ferrari dog selv skyldtes et problem med at få grip i dækkene. Noget der kunne lyde som en dårlig undskyldning for at have tanket tungt, men der er noget om det.

Jarno Trulli præsenterer sit hjelmdesign til Fuji 2008.

Starten på det japanske Grand Prix var kaotisk. Oppe i front tager den lette Kimi Raikkonen starten (noget som Norbert Haug lørdag frygtede ville ske for så kunne Kimi agere ’blocker’ for Felipe Massa. Samtidig kommer Lewis dårligt afsted, og alle der har set løbet, ved at Lewis Hamilton laver en latebraker ind foran Heikki Kovalainen og under Kimi.

Hamiltons bil har dog ikke nok grip til at dreje og det presser Kimi af banen. Tiendedele efter sørger Heikki Kovalainen for, at Kimi kommer helt af banen. Kimi sagde efter løbet, at han var skuffet over at være blevet ramt af begge McLaren racere i første sving.






Første sving i årets GP

Lewis Hamilton blev midt i løbet dømt en gennemkørselsstraf for at have presset Kimi af banen. Jeg vil ikke diskutere om straffen var fair, for det findes der masser af debatfora, hvor det allerede bliver diskuteret. Men en ting, som går igennem i pressemeddelelserne, er, at kørerne stort set alle over en bred kam har været overraskede over, hvor lidt grip de havde i dækkene da starten gik.

Så selv om det virkede som en dumdristig do-or-die manøvre, tror jeg ikke, at Lewis bevidst forsøgte at presse Kimi af banen, men kun at få ham til at køre bredt, så Lewis kunne komme foran. Kigger man på billederne, ser man hvordan Lewis Hamilton blokerer sine dæk, men man ser også hvordan Kimi Raikkonen blokerer sine dæk. Derfor kunne Kimi heller ikke dreje ind på det tidspunkt han ville, og på dette tidspunkt har Heikki Kovalainen også blokerede dæk.

Længere nede i feltet beklagede flere kørere sig også over, at de ikke havde grip nok i dækkene, hvilket blandt andet kostede David Coulthard dyrt, da Kazuki Nakajima ramte ham, og knækkede skottens baghjulsophæng.

Lewis Hamilton blev dog tildelt en gennemkørselsstraf for det første sving, men spørgsmålet er så, hvorfor der ikke tidligere er blevet tildelt straffe for lignende episoder i første sving på andre baner. Skal vi til at starte bag sikkerhedsbilen eller måske forbyde overhalinger før det andet sving på banen? Nej, vel?

Her ødelægges Kazuki Nakajimas og David Coulthards løb

David Coulthards ødelagte RB4

David Coulthards sidste japanske Grand Prix sluttede bag på en scooter

Det var dog ikke den eneste straf, der blev uddelt i løbet, og de sidste to havde tilfældigvis en rød bil involveret. Det var der sådan set også med den første, men den lader vi lige stå. Bare ærgerligt at røde og sølvfarvede biler altid er involveret i de efterhånden mange straffe, som bliver tildelt i og efter løbene.

Som tilskuer burde man vide, at de kørere der står på podiet også er de kørere, der står øverst på resultatlisten tre timer senere. Medmindre en bil diskvalificeres for at have brudt det tekniske reglement. Alle straffe idømt efter podiets afslutning bør foregå som placerings - eller i værste fald - udelukkelsesstraf i det næste Grand Prix.

Den anden straf blev tildelt Felipe Massa, der meget klodset spandt Lewis Hamilton rundt i McLaren-raceren, da han havde bremset sig forbi Ferrari-køreren ind i chikanen på bagsiden. Felipe Massa havde mere end halvdelen af bilen på græsset, og ankom til et skarpt venstresving uden nogen mulighed for at tage det i en fornuftig vinkel. Spinnet sendte Hamilton bagerst i feltet, mens Felipe blev tildelt en gennemkørselsstraf.

Felipe Massa mente dog ikke hans straf var berettiget for det var jo et raceincident, men det var fair nok at Lewis Hamilton fik en straf for hans manøvre i første sving. Den lader vi lige stå.

Min straf var ikke retfærdig, det var hans

Felipe Massa var også involveret i den sidste straf. Den gik til Toro Rosso-køreren Sebastien Bourdais, der kørte sammen med Felipe Massa i det første sving. Straffen, der blev tildelt Sebastien Bourdais, endte med at sende Bourdais helt ud af pointene, men den faldt først efter løbets afslutning i form af en 25 sekunders tidsstraf.

Et løb uden pitproblemer var en befrielse.

Straffen faldt fordi Sebastien Bourdais ikke frivilligt gav det første sving fra sig. Men hvorfor skulle han det? Han var ude af pitlanen, og oppe i fart. Han havde inderbanen og da pitlanen var overstået skulle man da også mene, at han havde lige så meget ret til svinget. Det var tilmed en placeringskamp, så der var noget at kæmpe for.

Sebastien udtalte efter løbet, at han var skuffet over Felipe Massas måde at køre på.

”Jeg kom ud af pitten, han (Massa) drejede ind, jeg var på kerben og der var ikke mere jeg kunne gøre, og jeg racede ham for en position,” siger franskmanden.

Dermed sluttede Sebastien Bourdais’ bedste løb udenfor pointene på trods af, at han reelt kørte et bedre løb end holdkammeraten Sebastian Vettel, der sluttede på plads syv, men som selvfølgelig avancerede en position med Bourdais’ tidsstraf.

Sebastien Bourdais foran Felipe Massa inden de stødte sammen. Ironisk nok har de begge Nicolas Todt som manager.

Det samme gjorde Felipe Massa, der rykkede et ekstra point ind på Lewis Hamilton i mesterskabskampen.

Oppe i front var det en fornøjelse at nyde kampen mellem Renault-køreren Fernando Alonso og BMW Sauber-køreren Robert Kubica dyste fra andet sving om hvem, der skulle tage sejr nummer to i mesterskabet. Fernando Alonso endte jo med at vinde, men det skyldtes en stribe lynhurtige omgange på Alonsos andet stint.

Robert Kubica døjede med probemer med bil og dæk, der slet ikke spillede sammen. Det gjorde, at han i slutningen af løbet blev presset hårdt af Kimi Räikkönen, der endelig gennemførte et løb, og så endte han samtidig på den nederste plads på podiet.

Fernando Alonso lader sejren synke ind

Podiet på Fuji

Kimi Raikkonen havde ikke glemt hvordan man sprøjter med champagne

En af løbets store overraskelser stod Nelson Piquet Jr. for. Den udskældte søn af en tredobbelt verdensmester har måttet høre meget i år for ikke at være hurtig nok og lave mange fejl. Det forventes da også, at han i 2009 ikke længere kører for Renault, men bliver erstattet af GP2 Asia-mesteren Romain Grosjean eller af nummer tre i årets GP2 mesterskab Lucas di Grassi, som var tilstede på banen i Japan.

Et mere spændende rygte er en byttehandel med Sebastien Bourdais, som så kommer til Renault, mens Nelsinho skifter til Toro Rosso. Meget afhænger dog af, hvad Fernando Alonso beslutter sig for.

Lidt pudsigt er det, at det var på Fuji, at Renault sidste år scorede sæsonens bedste resultat med Heikki Kovalainens 3.plads.

Allerede om et par dage går det løs igen. Stedet er Shanghai, som Lewis Hamilton nok bedst husker fra sidste års pituheld.

Ferrari introducerede et miljøvenligt alternativ til opvarmning af motorer

Jeg slutter denne Dagen derpå med tre hotte og tre notte.

Hot
- Fernando Alonso og Renault. Fernando anses af Ross Brawn som den mest komplette kører i Formel 1, og med Nelson Piquets fjerdeplads viste Renault, at det ikke kun er Alonso, der var skyld i sejren.

- Sebastien Bourdais for endelig at køre et løb af den slags vi ved han kan køre. Det understreger samtidig at Toro Rosso har fået styr på STR3 chassisset.

- Formel 1 for stadig at kunne overraske med uventede resultater, selv når det ikke regner.

Den japanske vinder af Formula Una Azusa Nishigaki (24 år fra Tokyo)

Not
- De mange straffe, der tildeles i og efter løbet.

- Nick Heidfeld - Det er simpelthen ikke godt nok at få fornyet sin kontrakt og så køre så anonymt.

- Lewis Hamilton – Ikke for hans involvering i det første sving, men for ikke at kunne køre sig bedre op i selve løbet.

Sådan ser Fuji banen ud set fra oven. Billedet er fra et japansk Ferrari Days arrangement