Malaysias Grand Prix - Kvalifikation: Vettel på pole

Efter en ufattelig spændende kvalifikation sluttede Sebastian Vettel, Red Bull, på pole foran Lewis Hamilton, McLaren.

Vettel fingeren . Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Af: Tomas Hansen (th@bmf1.dk) d. 9/4 2011 klokken 09:04

Herunder kan du læse vores LIVE-dækning af kvalifikationen til Malaysias Grand Prix:

Kvalifikationen afholdes om eftermiddagen, det betyder at der er gode muligheder for byger undervejs. Med det i tankerne og Pirellis regnvejrsdæk, der i følge forlydender er ret "spændende" at køre med, ser det ud til vi har en spændende kvalifikation i udsigt, en kvalifikation der også kan ende med det rene lotteri - hvem gætter rigtigt, hvem spinner af og hvem trækker det længste strå.

De 3 frie træninger har ret klart vist at McLaren-Mercedes og Red Bull er toppen af poppen - de sidder på 9 af 12 mulige topplaceringer i de 3 træninger.

Længere nede har vi Ferrari, Mercedes og Renault, men med tider, der halter mellem et halvt og et helt sekund efter de 2 tophold.

Forhåbentlig er det ikke et billede på hvordan resten af sæsonen skal se ud, for så kan det blive en meget lang sæson for mange Formel 1 fans.

Starten Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Q1
Så er der få minutter til den første runde starter. Vejret er i øjeblikket fint - 40 grader på asfalten, 30 grader i luften og ingen regn. Pirelli har medbragt hårde og bløde dæk. Som sædvanlig er der omkring et sekund i forskel på tiderne, men skal man dømme efter første løb, så er der meget stor forskel på træning/kvalifikation og så selve løbet, hvor mange forudsigelser om (manglende) holdbarhed, ikke viste sig at holde stik.

HRT kan blive et af de gode spørgsmål i dag, de er meget tæt på at klare 107 % reglen i træning, så de håber på at komme med til morgendagens løb.

Q1 er startet og Liuzzi er første mand på banen.

En tommelfingerregel i dag siger, at man skal være i nærheden af 1.46 sekunder for at komme med i morgendagens løb.

Et godt spørgsmål er hvor meget de store hold vil køre i dag. Sepang er meget hård ved dækkene og med 3-4 forventede pitstops i morgen, så kan dækstrategi være meget vigtig.

Liuzzi er eneste mand med en tid, 1.43.128, ganske pæn tid, resten har udelukkende kørt installationsomgange.

Hamilton sætter bedste tid - 1.37.466 og sætter 107 % til 1.44.28 sekund. Det er bedste tid i Q1 som er afgørende for om man starter i morgen.

En Torro Rosso har tabt en del på banen - får vi rødt flag?

Rødt flag. 12 minutter igen, Hamilton, Vettel, Alguersuari i top 3. Massa, Alonso, Heidfeld og andre har endnu ikke sat en tid. Det kan se ud til at Ferrari satser på strategi frem for fart i morgen.

Q1 er i gang igen. Der er 2, måske 3 gældende omgange tilbage for de som mangler en tid.

9 minutter igen. Især Alonso lader til at lurepasse, han vil ikke kunne nå mere end 2 gældende omgange.

Kovalainen og Trulli kører sig i top 10 med deres Lotus, der er nu i den grad pres de resterende kørere.

Massa sætter bedste tid i første sektor - begge Ferrari'er er på banen og under pres.

Renault og Petrov er dog under endnu hårdere pres, de mangler begge at sætte en tid - med 5 minutter igen, så er der dog tid til 2 flyvende omgange i træk.

107% tid er nu 1.43.516 sek.

Massa fører nu, Heidfeld på 4. pladsen, Sutil og Barrichello i dropzone.

Hård, hård kamp om ikke at ryge ud - Mercedes svinger lige omkring 17. pladsen. MS sætter bedste sektor 1 tid, det bløde dæk er supergodt der.

Flot nok, så er der kun 2 sekunder mellem nummer 1 og nummer 17.

Webber har virkelig satset og er helt nede som nummer 13, dog med en flyvende omgang igen. Det vil være total fiasko, hvis han ryger ud nu.

Webber redder livet med 0,3 sekund til 18. pladsen.

Ude er: Karthikeyan, Liuzzi, D'Ambrosio, Glock, Trulli, Kovalainen og Maldonado, der trak den ærgelige 18. plads. HRT kan glæde sig over at de er med i morgen og overholdt 107 %.

Vi tager en kort pause.

Felipe Massa Copyright Ferrari Media

Q2
Så er vi i gang igen. Første mand er Buemi.

Hvem skal med udover McLaren-Mercedes og Red Bull?

Ferrari, Renault, Mercedes ser alle ud til at kunne kæmpe med, men andre kan med den rette timing komme med i Q3.

12 minutter gået. Det ser ud til at Mercedes og Renault igen tager den langsomme tilgang, hvor der kun er 1 eller 2 skud i bøssen, som så til gengæld skal sidde lige i skabet.

Timing er virkelig vigtig i dagens kvalifikation.

Vettel er første mand under 1.36 - der køres for alvor race i Q2. Button slår den dog prompte. Force India og Renault stadig ikke på banen.

Ferrari rykker i top 5 med begge kørere.

Force India tager det HELT roligt........

5 minutter igen - 4 mand på banen, 4 manglende tider og der lurerpasses i den grad i pitten. Man kan nå 2 flyvende omgange, spørgsmålet er bare om dækkene kan klare det.

Ferrari stoler åbenlyst ikke på deres tider og har sendt begge kørere på banen til 2 flyvende muligheder for at forbedre sig.

Heidfeld har sat sin sidste tid, Button, Vettel og Webber er også færdige, resten kører stadig.

McLaren-Mercdes er klart bedst. Spændende kamp til det sidste.

MS ryger ud som 11'er, skubbet ud af *tada* Rosberg, Heidfeld redder livet i sidste sekund.

Ude er: Sutil, Perez, Barrichello, di Resta, Alguersuari, Buemi og MS.

Q3

Så er vi i gang igen - hvem skal sætte sig i toppen? Der er hård kamp mellem Red Bull og McLaren-Mercedes, hvor M&M's i den grad har overtaget i øjeblikket. Strategien og dækforbruget er utroligt vigtigt og kan være afgørende for Q3.

2 M&M's, 2 Red Bull, 2 Ferrari, 2 Renault, 1 Sauber og en Mercedes er klar til de sidste omgange. Vettel, Petrov og Heidfeld har klaret sig med ufatteligt få omgange til Q3, nemlig kun 6 omgange. Modsvarende har Rosberg brugt 14 og Hamilton 13 omgange på at nå her til.

Hamilton mener åbenbart ikke at han har brugt omgange nok, for han er første mand på banen. Webber ud på nye dæk - skal de skrubbes eller vil han sætte en god tid?

Pirelli har op til denne weekend tilført endnu en farvemarkering - nu er det ikke kun logo/firmanavn, der er farvet, men også en farvet ring rundt om hele dækket, en god feature for tilskuere (og tv-kommentatorer.)

Red Bull og M&M's alene på banen. Hvem skal vinde slaget? Button er virkelig kommet godt igen og giver baghjul til Hamilton i dagens kvalifikation.

Hvorefter Hamilton selvfølgelig sætter bedste tid med 1.35 rent - der er i den grad budt op til dans. Resten af kørerne lurepasser. Strategi?

Mindre end 5 minutter igen - 1 eller 2 flyvende omgange til de resterende 6 kørere? Der er maksimalt 2 skud i haglbøssen.

3.30, det lader til man går efter et enkelt skud og så satse på strategi til morgendagens løb.

Alonso, Heidfeld, Massa kører ud, 2.25 igen - der er EEN chance.

Alle er på banen. Vettel bliver sidste mand over stregen.

Alonso er første mand til at starte sin omgang. 24.8 i første sektor, en tid som Heidfeld følger op på.

Webber hurtigst i 1. sektor. For så at blive banket af Hamilton.

Vi er tilbage i de gode, gamle dage, hvor det hele blev afgjort i de sidste sekunder.

Hamilton sætter en god tid, men Vettel er stadig foran.

Vettel slår Hamilton med en tiendedel.

Vettel fingeren Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Spændende kvalifikation, der bliver afgjort på sidste mand, på sidste omgang.

Status er: Vettel, Hamilton, Webber, Button, Alonso, Heidfeld, Massa, Petrov, Rosberg, Kobayashi.

Følg med i morgen formiddag dansk tid, når starten går.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg
1. Sebastian Vettel Oracle Red Bull Racing
P
1:34.870 12
2. Lewis Hamilton McLaren Formula 1 Team
P
1:34.974 19
3. Mark Webber Oracle Red Bull Racing
P
1:35.179 17
4. Jenson Button McLaren Formula 1 Team
P
1:35.200 15
5. Fernando Alonso Scuderia Ferrari
P
1:35.802 14
7. Felipe Massa Scuderia Ferrari
P
1:36.251 13
9. Nico Rosberg Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:36.809 17
Udelukket efter perioden
11. Michael Schumacher Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:37.035 12
15. Rubens Barrichello Williams Racing
P
1:37.496 15
18. Pastor Maldonado Williams Racing
P
1:38.276 8
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Malaysias GP: 3. frie træning. Hamilton hurtigst Ferrari mangler fart »