Canadas GP – Dagen Derpå

Efter to løb i Europa var det store cirkus igen ude i verden. Canada lagde asfalt til årets syvende grand prix, og forhåbentlig var det ikke et tegn på, hvad der venter forude, for så bliver resten af sæsonen ualmindelig kedelig. Vettel dominerede Canada, og det fjerde VM nærmer sig.

Canada . Copyright Lotus GP

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 10/6 2013 klokken 19:06

Canada byder sjældent på kedelige løb, og heller ikke i år var løbet kedeligt. Det skulle da lige være helt oppe i front, hvor Sebastian Vettel dominerede løbet i sådan en stil, at man tænker tilbage på 2004 og Ferraris dominans.

Alonso blander cocktails. Copyright Ferrari Media

Hugh Grant på besøg hos Red Bull
Copyright Getty Images/Red Bull Racing


Copyright Caterham F1

Så kan det godt være, at man frygter de stille V6 turbomotorer i 2014, men virkeligheden er, at vi nok mere skal frygte Sebastian Vettel og den effekt, hans dominans har på de ikke-faste tv-seere. Det kan hurtigt ende med, at søndag eftermiddag bruges på stranden, i haven eller på cafeen, for Sebastian vinder altid.

Man må dog tage hatten af for den unge tysker, der om nogen forstår at udnytte det materiel, hans hold stiller ham til rådighed. For det er ham, og ikke kollegaen Mark Webber, der sørger for de gode resultater, og uden Vettel ville Red Bull Racing ikke vinde mesterskaber. Det er nu et år siden, at Mark Webber sidst stod øverst på podiet.

Sebastian Vettel og Magneto
Copyright Getty Images/Red Bull Racing


Sebastian Vettel
Copyright Getty Images/Red Bull Racing


Lewis Hamilton
Copyright Mercedes AMG


De frie træninger

De frie træninger blev en omgang rod mellem skiftende vejr. Våd bane, optørrende bane, ikke rigtig tør bane. Alexander Rossi havde fået fredagstjansen hos Caterham, og gjorde det rimeligt i en svær bil. Paul di Resta viste gode takter og kørte hurtigst i den første frie træning.

Lørdag startede skidt. Banen skulle repareres efter nogle hårde afkørsler fra supportløbet Ferrari Challenge. Det betød, at lørdagens frie træning kun varede 30 minutter. Mark Webber var hurtigst på den optørrende bane. Adrian Sutil viste gode takter for Force India med andenhurtigste tid.

Felipe Massa
Copyright Ferrari Media


Sergio Perez
Copyright McLaren Media


Alexander Rossi
Copyright Caterham


Kvalifikationen

Kvalifikationen blev også et lotteri, hvor banen var skiftevis regnvåd og tørrede op. The usual suspects røg ud i Q1, men også Paul di Resta og Romain Grosjean måtte lide den tort at ryge ud af Q1. For Romain Grosjeans vedkommende betød det ikke noget, da han i forvejen havde ti strafplaceringer fra Monaco med sig.

Q2 havde Felipe Massa i en uheldig hovedrolle, da han med lidt over to minutter tilbage crashede sin Ferrari, hvilket medførte rødt flag over banen. Efter minutters oprydning var der 1.59 tilbage og kørerne linede up ved udgangen. Da det grønne flag blev givet, skyndte bilerne sig ud på banen, men for Kimi Räikkönen og Daniel Ricciardos vedkommende ikke i den rækkefølge, de kom til pitlaneudkørslen i.

Top 3 i kvalifikationen
Copyright Getty Images/Red Bull Racing


Valtteri Bottas
Copyright Williams F1


Valtteri Bottas
Copyright Williams F1


Begge kørere gik videre til Q3, men fik begge to strafplaceringer efter kvalifikationen. Kimi gik fra plads ni til 10 og Daniel Ricciardo røg ned på plads 11. Jenson Button var skuffet, da han missede sin sidste chance for at komme i Q3 med få sekunder.

Q3 var underholdende, og hurtigste mand blev først fundet, da Lewis Hamilton kiksede den sidste chikane. Dermed blev Sebastian Vettel hurtigste mand. På banen hvor hverken han eller Red Bull Racing nogensinde havde vundet. Men at have Sebastian Vettel på pole er en farlig cocktail for spændingen om sejren.

Starten på Canadas gp
Copyright Getty Images/Red Bull Racing


Kamp i midtfeltet
Copyright Ferrari Media


Marussia kørere
Copyright Marussia F1


Canadas Grand Prix 2013

Løbet på Gilles Villeneueve-banen blev spændende, men ikke kampen om førstepladsen. Den havde Sebastian Vettel besluttet sig for, at den skulle han have. Dog var der lidt drama i starten, hvor heldet var med den tyske kører, som strejfede muren med det ene bagdæk.

Senere bremsede han lidt for sent til det første sving, men ellers var der ikke noget, der kunne bremse tyskeren i sin pointforøgelse i mesterskabet. Kampen om de næste to pladser på podiet var mere spændende. Valtteri Bottas startede fra en flot tredjeplads, men mistede placeringer igennem hele løbet.

Valtteri Bottas
Copyright Williams F1


Maldonado foran di Resta og Gutierrez
Copyright Williams F1


Hård kamp
Copyright Lotus GP


Med en tør bane og lunere temperaturer handlede løbet meget om, hvilken opsætning kørerne havde kvalificeret sig på. Der var masser af overhalinger i løbet, og også lidt dramaer. Fernando Alonso kæmpede sig op igennem feltet fra sin sjette startposition, og med få omgange tilbage passerede han Lewis Hamilton.

Skurken i løbet hed Giedo van der Garde, og med sin Caterham som våben fik han ødelagt Mark Webbers løb, da han drejede ind i hårnålen og ramte Mark Webbers forvinge. Han har siden fået fem strafplaceringer til næste løb på Silverstone.

Kamp i midtfeltet
Copyright Ferrari Media


Nico Hulkenberg foran Felipe Massa og Sergio Perez
Copyright Sauber Motorsport


Nico Rosberg foran Mark Webber
Copyright Daimler Benz


Men var han så stor en skurk, som han blev kåret som. På papiret ja, men flere gange har vi set Mark Webber forsøge at bremse sig forbi en kører, selvom han er langt derfra. På mig virkede det mest som om, at Giedo van der Garde ville give plads på langsiden efter hårnålen.

Den udskældte kører, som TV3-kommentator Jens Hansen bestemt ikke kan lide, Giedo van der Garde udtalte til ’Autosport’:

”Fra mit synspunkt var han ret langt bag mig før hårnålen. Jeg drejede ind, og han ramte mig.”

“Før bremsezonen så jeg ham og besluttede at lade ham komme forbi på den næste langside.”

Giedo van der Garde
Copyright Caterham F1


Fernando foran Mark Webber
Copyright Ferrari Media


Lewis foran Fernando
Copyright Daimler Benz


Caterham-køreren fik en straf efterfølgende, men de to burde slet ikke have ramt hinanden.

”Han fik lidt skade, men jeg mener man er nødt til at være lidt mere tålmodig, fordi der var et stort hul, da jeg kiggede i mine spejle før nedbremsningen.”

”Efter det var der en langside, og ingen af os ville miste meget. Alt jeg kan sige er undskyld.”

Giedo van der Garde ramte senere Nico Hulkenberg, og begge kørere udgik.

Esteban Gutierrez foran Romain Grosjean
Copyright Sauber Motorsport


Alonso angriber Hamilton for andenpladsen
Copyright Ferrari Media


Fernando Alonso
Copyright Ferrari Media


Adrian Sutil fik også en straf efter at have ignoreret de blå flag over en hel omgang. Det medførte, at Fernando Alonso kom så tæt på Lewis Hamilton, at han fik en reel chance til at overhale ham og senere gjorde det.

Adrian var også tosset. Han mener ikke, at der er lighed i straffene.

”Hvis man ser det på tv, så bliver du straffet. Hvis ikke, så slipper man.”

Men ikke at give plads på nogle af de to langsider på trods af flere blå flag, skal medføre en straf.

Sebastian Vettel
Copyright Getty Images/Red Bull Racing


Jubel hos Toro Rosso
Copyright Getty Images/Toro Rosso


Sebastian Vettel
Copyright Getty Images/Red Bull Racing


Løbet var rigtig spændende, og officielt udgik der kun to biler. Giedo van der Garde og Nico Hulkenberg, der ikke har haft et specielt godt år. Hulkens holdkammerat Esteban Gutierrez udgik også, men da det skete på omgang 64 blev han kvalificeret, da han havde gennemført mere end 90% af løbsdistancen.

McLaren var heller ikke nogen steder i denne weekend. En et-stop strategi til Jenson Button, der kørte mere end halvdelen af løbet på medium-dækkene viser, at det kan lade sig gøre at få Pirellis dæk til at holde. Paul di Resta kørte endnu længere på sine medium-dæk. Det var ikke det hurtigste, men at det kan lade sig gøre, er imponerende ovenpå al den negative kritik, der er af dækkene.

Podiet i Canada
Copyright Ferrari Media


Glæde på podiet
Copyright Ferrari Media


Skål på podiet
Copyright Getty Images/Red Bull Racing


Pirelli og Force India
Formel 1-biler, hvad enten det er en backmarker som Marussia eller en frontrunner som Red Bull, er hyperavancerede prototyper, der er afhængig af noget så gammeldags som dæk for at fungere. Pirelli er på sidste år af den nuværende dækkontrakt og er for tredje år i træk udskældt.

Udskældt fordi de i bund og grund har gjort det, FIA har bedt dem om, men som samtidig har taget en del af den teknologiske fordel ud af bilerne. Dæk der rasler af på ingen tid med et kort ’sweet spot’, er det, vi bedst kender Pirellis dæk for. Dækkene bliver udviklet på en mindst to år gammel bil, og i daglig tale omtaler vi dem som et dæklotteri.

At de så foretager en privattest med en opdateret Mercedes-racer efter, at løbet i Barcelona er blevet afviklet, er også forkert. Det har givet Pirelli nogle brugbare data, men det har samtidig også givet Mercedes nogle uvurderlige data. Ferrari har tidligere hjulpet med en gammel bil, men forståeligt nok er Pirelli trætte af at famle i blinde, som Paul Hembery udtaler det.

Sebastian Vettel
Copyright Pirelli


Dragrace på langsiden
Copyright Pirelli


Canada vinderbillede
Copyright Getty Images/Red Bull Racing


Til næste år kommer der så store regelændringer, at man skal udvikle nye dæk. Dæk der muligvis skal være større/bredere, men samtidig har Pirelli ingen muligheder for at teste dækkene på noget, der bare ligner. Forandringerne til næste år forventes at være i samme størrelsesorden, som da vi gik fra 2008 til 2009.

Hvor længe vil Pirelli finde sig i at blive holdt hen? Nu har de på ny truet med at trække sig, hvis ikke de snart får en endelig accept på en dækperiode. Samtidig har alle andre interessante dækleverandører meldt ud, at de ikke er interesserede, og selv hvis de muligvis var, så har de heller ingen muligheder for at teste, eller endnu vigtigere, at producere dæk af en ordentlig kvalitet, så hvad nu?

Hvor længe vil Pirelli lade sig underkue, og hvad gør Bernie Ecclestone og hans håndlangere, hvis de reelt set står uden gummi den 1. januar næste år?

Force India kører løb nummer 100
Copyright Sahara Force India


Canada var løb nummer 100 for Force India
Copyright Sahara Force India


Adrian Sutil
Copyright Sahara Force India


Force India havde et jubilæum at fejre. Med rødder helt tilbage til Jordan-teamets debut i 1991 kørte Force India i Canada deres Grand Prix nummer 100. Vijay Mallya opkøbte i 2007 Spyker-holdet for at omdøbe det til Force India til 2008-sæsonen. De første kørere var Adrian Sutil og Giancarlo Fisichella, og den indtil videre største triumf kom, da Giancarlo Fisichella kørte pole og en andenplads hjem på Spa i 2009.

Force India har altid været et hold med spændende kørere, og er det da også stadigvæk, nu hvor Paul di Resta og Adrian Sutil gør det ganske fornuftigt for det anglo/indiske hold. Bil Magasinet Formel 1 siger Tillykke med de første 100.

Sebastian Vettel med to Mounties
Copyright Getty Images/Red Bull Racing


Felipe Massa og Fernando Alonso
Copyright Ferrari Media


Jean-Eric Vergne
Copyright Getty Images/Toro Rosso


Hot- og Not Top 3

Som altid afslutter vi Dagen Derpå med en Hot- og Not Top 3. Den er skribentens subjektive mening, og er ikke nødvendigvis identisk med de andre skribenters holdning og mening. Du er meget velkommen til at kommentere på den, og du er meget velkommen til at komme med din egen Top 3 i kommentarerne og på Facebookgruppen.

Hot Top 3

1. Sebastian Vettel – Reducerede feltet til et hold af hjælpekørere
2. Fernando Alonso – For at køre sig op igennem feltet med nogle flotte overhalinger
3. Jean-Eric Vergne – For at sikre Toro Rosso point

Adrian Sutil
Copyright Sahara Force India


Mark Webber
Copyright Getty Images/Red Bull Racing


Felipe Massa
Copyright Ferrari Media


Not Top 3
1. Adrian Sutil – For at holde nummer to og tre op i en hel omgang under blå flag
2. Mark Webber – Så meget bedre bremser har du heller ikke
3. Felipe Massa – Formdykket fortsætter – så mange afkørsler burde han ikke have

Her kommer lige nogle ekstra billeder fra weekenden. Husk, at der er tre uger til næste løb på Silverstone.

Max Chilton
Copyright Marussia F1


Sergio Perez
Copyright McLaren Media


Nico Rosberg og Robert Wickens
Copyright Mercedes AMG


Lewis Hamilton
Copyright Daimler Benz


Kvalifikationspressekonference
Copyright Williams F1


Christian Horner og Michael Fassbender
Copyright Getty Images/Red Bull Racing


Lewis Hamilton
Copyright Mercedes AMG


Sebastian Vettel
Copyright Getty Images/Red Bull Racing


Nico foran Mark
Copyright Daimler Benz


Giedo van der Garde og Charles Pic
Copyright Caterham F1

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Banemarshal dræbt i Canada Dato fastlagt for dækhøring »