Klumme: Australiens GP - Dagen Derpå

Det startede godt, det var underholdende, det endte med nogle flotte præstationer, og så var der en kører, som fik ødelagt sin historieskrivning og en anden, som startede sin. Velkommen til årets første Dagen Derpå.

Nico Rosberg . Copyright Daimler Benz

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 17/3 2014 klokken 19:03

Efter hvad der føltes som en evighed, og sikkert også var det, var det igen tid til, at klodens hurtigste gladiatorer skulle dyste i det store mesterskab, vi kalder verdensmesterskabet i Formel 1. Med helt nyt legetøj og nogle helt nye deltagere, der så at sige blev kastet for løverne. Det startede dramatisk, og mon ikke det fortsætter sådan.

Mange måneders ventetid og mere end et års forventninger og frygt for de ændringer, der på den ene side er Formel 1, og på den anden side truer med at ødelægge Formel 1, så var det endelig blevet tid til at lægge bekymringerne til side og nyde, at nu er der igen Formel 1 på tv, og som noget nyt også i biografen, eller hvis man er rigtig heldig ude på en af stå- eller tribunepladserne.

Årets første klassebillede. Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Dansk på toppen

Som dansker er der én person, der har gjort optakten ekstra interessant, og siden underskriften blev sat i november sidste år, så har vi ventet på Kevin Magnussens debut. Som et produkt af ungdommelig kærlighed 22 år tidligere mellem Jan og Britt, og med kun ét mål i livet; at blive verdensmester.

For de fleste er det at komme i Formel 1 et urealistisk mål, for Kevin Magnussen var det kun det første af to mål. Kevin er Født til Formel 1 , som forfatter og journalist Nils Finderup kalder den bog, som i torsdags blev lanceret i Kevins fødeby Roskilde. 208 sider, 144 billeder og en pris på 179,95. Vejen til Formel 1 , som den tilsvarende bog fra Peter Nygaard hedder, udkom også i torsdags og kan købes for 199,95.

Kevin Magnussen. Copyright McLaren Media

De er begge velskrevne og beskriver Kevins vej til det første Formel 1-løb, fra de spæde omgange i en gokart fra onkel Erik til nu, hvor den officielle dame i Kevins liv hedder Dorte Riis Madsen. De adskiller sig lidt ved, at Peter Nygaard er tæt på Formel 1, hvor Nils Finderup har været tættere på Kevin i opvæksten. Begge er underholdende og med flotte billeder.

I går sad Kevin Magnussen så i sit første Formel 1-løb, og det var en debut, der ikke vil få de danske medier til at gå mindre i selvsving. Interessen for at komme ned og se Kevin Magnussen i Formel 1 er så stor, at flybilletterne nu er svære at få til rimelige priser.

Copyright McLaren Media

Det er også svært ikke at ville ned og se Kevin Magnussen i hans McLarenracer, når han nu så iskoldt i sit første løb sætter samtlige verdensmestre på plads. Ok, Lewis Hamilton udgik på omgang 3, men Sebastian Vettel fik aldrig gang i sin RB10, modsat holdkammeraten Daniel Ricciardo, der holdt pole position i et par sekunder, og som i løbet kontrollerede sin andenplads. Fernando Alonso og Kimi Räikkönen kunne i deres røde Ferrari med støvsugernæsen intet gøre noget mod danskeren, og Jenson Button, som via en heldig placering og et hurtigt pitstop, da den obligatoriske sikkerhedsbil kom på banen, rykkede op i feltet.

Så meget at Kevin sidst i løbet blev bedt om at spare på dækkene, da Jenson kunne blive en trussel til sidst, men den del havde den unge roskildegenser også styr på. For Sebastian Vettel blev det en kort dag. Han udgik tidligt i løbet, og selv om kommentatorerne på TV3 Plus var overbevist om, at Red Bull i stedet ville bruge løbet som en testsession, så har man ikke råd til at rutte med de skrøbelige Renault-motorer. At Vettel udgik betød også, at tyskeren kun tangerede, ikke overgik Alberto Ascaris sejrsrække på ni sejre i træk.

Og så alligevel, for Alberto Ascaris sejrsrække blev sat i en tid, hvor man ikke valgte at tælle Indianapolis 500-løbet med. Gjorde man det, så scorede Ascari kun syv sejre i træk.

Sebastian og Daniel. Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Det nye reglement

Op til dette års sæson kom de måske største ændringer i Formel 1’s historie. Formel 1 gik fra en højtydende sugemotor, der i storhedstiden gik over 20.000 omdr/min, til en noget mindre turbomotor med en begrænsning på 15.000 omdr/min og et grønt ERS-hybridsystem,der giver kørerne et los i røven i 33 sekunder pr. omgang.

Kombineret med en væsentlig ændret aerodynamik, en begrænset benzinmængde på 100 kg til en løbsdistance og et brændstofforbrug på MAX 100 kg i timen. Hvad kunne dog gå galt? Altså udover lyden, der nu har fået arrangøren af Australiens GP til at anklage Bernie Ecclestone for kontraktbrud på grund af den manglende lyd, og de nye næser der har fået mange øgenavne, men ikke én person har kaldt dem for pæne, de bliver nok højst noget, vi med tiden kan vænne os til.

Adrian Newey plejer at være et geni, men har han været for genial med RB10? Copyright Getty Images/Red Bull Racing

De var da heller ikke det, der blev lagt mest mærke til, da jeg sammen med 450 andre morgenfriske personer havde sat mig til rette i en af de to biografsale, som Kino på Ros Torv viste løbet i. Et arrangement, som de gentager i Malaysia (9.00) og Bahrain (17.00) og sandsynligvis resten af sæsonens løb.

De tre vintertest op til gårsdagens løb bød i Jerez på forskrækkelse over, hvor langsomt bilerne kørte, til Bahrain hvor vi lettede lidt mere op. Specielt hvis man havde en Mercedes-motor bag sig. Ferrari var ofte hurtige, men ikke helt i top. Rygterne siger, at Ferraris motor kan slå nogle af cylindrene fra for at spare på benzinen, mens Renaults motorer nærmest blev synonyme med røde flag og slukørede kørere. Så det, Daniel Ricciardo lavede i går, var der ingen, der havde forventet.

Regn over Albert Park. Copyright Pirelli

Kvalifikationen

Til årets første løb havde man suspenderet 107%-reglen. Mest fordi man var bange for, at specielt Renaults motorer ville spytte ild og motordele på banen hele weekenden, da Renault-motoren i vintertestene sjældent kørte særlig stærkt eller særlig længe.

Lotus viste da også, at de slet ikke var ordentlig klar, og kigger man på løbet udgik fem biler med Renault-motorer, og en blev diskvalificeret. Kamui Kobayashi er den eneste af de Renault-motoriserede kørere, man kan sige ikke udgik med motorproblemer.

Lewis Hamilton. Copyright Daimler Benz

Der blev hurtigt travlt ude på banen. Regnen lå og lurede og kastede da også et par spande vand ned over banen, så ingen havde råd til at slappe af. Tiderne kunne ændre sig hele tiden, og hvem havde regnet med, at tre verdensmestre ville være ude efter Q2? Eller en Caterham i Q2?

Q3 blev uhyre spændende. De to Mercedes AMG-kørere havde rimelig godt styr på det, og hvem havde troet, at Red Bull efter alle deres problemer ville køre pole position hjem, og det endda med Daniel Ricciardo bag rattet. Man kunne mærke glæden hos hjemmebanefolket og høre jubelen langs med banen. Næsten som en kopi af Brasilien 2008 var det dog Lewis Hamilton, der sekunder senere smurte malurt i bægeret.

Top 3 i kvalifikationen. Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Kevin Magnussen kørte en flot kvalifikation og sluttede på plads fire efter de to Mercedes-racere og Ricciardo men foran Fernando Alonso, Nico Hulkenberg, to Toro Rossoer og de to Williams-kørere. Kevin kom efterfølgende i søgelyset, da Kimi Räikkönen sidst i Q2 satte sin Ferrari i væggen, og der var tvivl om, hvorvidt den 21-årige dansker som reglerne foreskriver havde kørt langsommere i den gule flagzone.

Kevins debut i sal 1. Copyright BMF1

Søndag morgen

Det var tidligt op søndag morgen. Sammen med flere af mine BMF1-kolleger havde vi sat hinanden stævne på Ros Torv, hvor Kevins debut skulle opleves på det store lærred. Det var en helt speciel morgen, og løbet blev vist på storskærm flere steder. Blandt andet i Bio Mors og på Roskilde Racing Center, hvor man kan se Kevins DAMS WSR 3.5-kørerdragt.

Men det var Kino, der var i centrum. Ikke færre end tre forskellige TV2-hold kom og dækkede debuten. Hovedstationen TV2, TV2 News og TV2 Lorry. TV2 News viste endda live fra sal 1. Det var hovedsageligt mænd, der var stået tidligt op, men det stærke køn var fint repræsenteret. Man er stolt af Kevin i Roskilde, og jeg talte med en ældre dame, der havde fulgt Formel 1 siden 70’erne.

Starten på årets sæson. Copyright Daimler Benz

Vores smukke Lea blev også interviewet til tv. Hun havde ugen før været inde om søndagen i Go Morgen Danmark og snakke om Formel 1. Og som man kunne se på tv, så levede hun sig helt ind i løbet.

Det var da også et fælles chok, der gik gennem salen, da Kevin var ved at sætte bilen af i starten, efterfulgt af klapsalver, da han holdt på og bevarede sin fjerdeplads igennem første sving. Der var god stemning og der var næsten fodboldstemning, da reklamepauserne kom. Så var der travlhed for at komme på toilettet eller ned og hente kaffe.

Linie H i Australien. Copyright Sahara Force India

Vi blev også budt på flotte overhalinger af en meget lysten Valtteri Bottas, der kørte sig op igennem feltet efter at have fået skiftet sin gearkasse op til løbet. Det gik selvfølgelig galt, og højre bagdæk ramte muren, med et punkteret dæk og en ødelagt fælg til følge. En del af fælgen endte på selve banen, og så var man nødt til at sætte sikkerhedsbilen på banen.

Billederne af Claire Williams, der nærmest var knust efter, det gik op for hende, at Williams’ tilbagevenden var slut, gjorde ondt helt ind i hjertet, men det lykkedes for Williams at sende Bottas tilbage på banen.

Valtteri Bottas. Copyright Williams F1

Og Bottas var ikke færdig. Virkelig flot kørsel af finnen, der sidst i løbet kom op at toppes med landsmanden Kimi Räikkönen og vandt. Kevin fik efter sikkerhedsbilsperioden mulighed for at slås med Daniel Ricciardo. Flere gange lagde han an til angreb, men at overhale var noget andet.

Alle var dog enige om, at en tredjeplads og en tur på podiet var mere end godkendt. Kevin har tidligere sagt, at han håber at kunne kopiere Lewis Hamilton, som i 2007 også sluttede på podiet i debutløbet. Efterfølgende rykkede Kevin en plads op, da det viste sig, at benzinforbruget på Daniels Red Bull flere gange havde været for højt.

Kimi foran Bottas. Copyright Ferrari Media

At avancere på den måde er ikke noget, racerkørere bryder sig om, men reglerne skal overholdes. Hvor var det dog synd, at Daniel fik sit bedste resultat og blev fejret på den måde, blot for så at blive pillet helt ned på jorden kort efter.

Årsagen var, at det måleinstrument som FIA har leveret til måling af benzinforbruget skulle være fejlbehæftet, og derfor har Red Bull selv installeret deres eget instrument, hvor benzinforbruget skulle være korrekt. Red Bull havde dog modtaget en advarsel for dette, og derfor blev de diskvalificeret efterfølgende. FIAs tekniske chef Charlie Whiting udtalte efterfølgende, at hvis FIAs instrument var defekt, så ville Daniel Ricciardo ikke være blevet diskvalificeret.

Daniel Ricciardo. Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Vi venter stadig på resultatet af den appel, som Red Bull har indgivet, men Kevins andenplads tangerer Jacques Villeneuves debut i 1996. Lewis Hamilton og Jacques Villeneuve blev begge verdensmestre i deres anden sæson.

Hvem der vandt løbet? Det gjorde Nico Rosberg. Men det var ikke ham, der blev lagt mærke til.

Det burde have været et billede af Nico Rosberg, men det her billede er meget flottere. Copyright McLaren Media

Som altid slutter vi Dagen Derpå med en meget subjektiv Top 3.
Hot Top 3

1. Valtteri Bottas – For de mange flotte overhalinger og for stadig fighte efter sit uheld.

Valtteri Bottas. Copyright Williams F1

2. Kevin Magnussen – Fantastisk debut men efter de første omgange handlede det mere om at holde sig på banen.

Den knyttede hånd var fortjent. Copyright McLaren Media

3. Daniel Ricciardo – Flot debut for Red Bull Racing, og karrierens bedste resultat indtil videre.

Daniel Ricciardo. Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Bobler: Daniil Kvyat – Den unge russer sikrede sig med plads ni (10 hvis Ricciardo får sin placering tilbage), at han blev den yngste pointscorer i Formel 1. 19 år, 10 måneder og 18 dage gammel. Den tidligere rekord havde Sebastian Vettel.

Daniil Kvyat. Copyright Getty Images/Toro Rosso

Not Top 3

1. Renault-motorerne for at være meget ustabile.

2. Kamui Kobayashi – Et års fravær og første løb endte i ren kamikaze.

Kamikazis bil efter sammenstødet med Felipe Massa. Copyright Caterham F1

3. Lotus – Det er bare ikke godt nok.

Lotus-kørerne Copyright Lotus F1

Du er sikkert meget uenig med mig, så giv gerne din mening til kende i kommentarfeltet nederst eller på vores facebookside.

Hvis nogen var i tvivl, så var det Nico Rosberg der vandt. Copyright Daimler Benz

Daniel Ricciardo. Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Toto og Susie Wolff. Copyright Daimler Benz

Nico Rosberg. Copyright Daimler Benz

Sauber gruppefoto. Copyright Sauber Motorsport

Vettel checker facebook. Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Red Bull fans. Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Jenson Button. Copyright McLaren Media

Sådan holder man på rattet, hvis man vil tage pole.
Copyright Mercedes AMG


Nico Selfie. Copyright Sahara Force India

Nico og Sergio spiller Aussie Rules Football. Copyright Sahara Force India

Billedet beskriver meget godt Lotus' weekend. Copyright Pirelli

Daniel Ricciardo byder velkommen. Copyright Getty Images/Red Bull Racing
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Mercedes er god for 900 HK Eric Boullier: Fantastisk weekend af Kevin »