Italiens GP: 3. frie træning. Hamilton hurtigst

Sidste træning inden det for alvor gælder. Mercedes fortsætter dominansen, men Williams viser gode takter. Feltet er fortsat tæt, så alt kan ske. Problemer for Rosberg!

Lewis Hamilton . Copyright Daimler Benz

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 6/9 2014 klokken 13:09

Sidste træning inden kvalifikationen.
Det er nu det sidste skal på plads, så holdene kan yde deres absolut bedste.

Tiderne i den tredje træning, er dog langt fra retvisende, da alle er lige en anelse mere forsigtige, da man ikke vil påføre bilerne skader lige inden kvalifikationen.

Der hvor vi fortsat ser satsninger, er i de områder hvor der er gode afkørselsarialer, så de kun mister en omgang og ikke en vinge.

Et af de meget omdiskuterede nye afkørselsarialer er den nye asfalt der er lagt i Parabolica svingets yderside. Men weekenden har vist, at det ikke skader at der er lagt den nye asfalt, da det kun er få der har været derude og flere af dem der har været derude også er endt længere ude og dermed stadig i gruset.

Parabolica med den nye asfaltTwitterbillede

Temperaturene på banen er steget voldsomt siden i går, hvilket kan hjælpe Williams længere frem, hvilket de også viste ret hurtigt ved at sætte Bottas og Massa op på de to første pladser efter ca. 20 minutter.

Ferrari ser også ud til at nyde godt af varmen, hvilket Alonso beviste ved at sætte sin Ferrari op på en delt hurtigste tid, med nøjagtig samme tid som Bottas hurtigste tid. Tidsforskellen blev vist til 0,000 sekund.

Halvvejs inde i træningen, hjælper Perez sine mekanikere væk fra kedsomheden, da hans racer går i stå ude på banen, langt fra pitten, så hans træning var ovre.

Da Perez’ racer var væk fra banen, blev der sat skub i løjerne.
Button viste igen, at McLaren har noget at skyde med ved at sætte hurtigste tid, der dog blev overgået af Hamilton kort efter.

Kevin Magnussen har på dette tidspunkt ikke samme skub i sin McLaren og må nøjes med at placere sig ind som nummer 8, mere end et sekund langsommere end Hamilton. Dog skal det understeges, at Hamilton og Button satte deres tider på det bløde Medium dæk, mens Kevin kørte med det hårde Hard dæk.

Kevins hjælm

Hos Mercedes var det denne gang Rosbergs tur til at have problemer, hvilket ikke var den bedste optakt for ham forud for kvalifikationen.

I den tunge ende af feltet finder vi fortsat svenske Ericsson, der viser mindre og mindre. Men hos Caterham betyder det desværre mere at der er penge med fra køreren, end hvor god han er.

Red Bulls bedste skud i denne weekend, så ud til at være Vettel efter fredagens træninger, men i denne tredje træning, fandt Ricciardo endelig en rimelig opsætning, hvilket sendte ham op i den hurtigere del af feltet, som nummer 4. En placering der hurtigt blev ændret til 7. pladsen, da der i de døende minutter blev skruet alvorligt af op for tempoet.

Dæk beskyttelse

Vettel viste så igen, at det er ham der er bedst på Monza af de to Red Bull kørere, mens Hamilton viste at han bare er bedst. Rosberg kom slet ikke ud og må således bare håbe på at hans bil bliver klar til kvalifikationen.

Kevin endte langt nede i feltet som nummer 11, men den ene gang han skulle sætte en hurtig tid på Medium dækket, kiksede han Parabolica svinget, hvilket betød at han ikke fik sat en tid på de bløde dæk.
McLaren ser ud til at satse på at have bløde dæk nok til Kevin, hvilket tegner godt for løbet og kvalifikationen.


Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Horner: If you're fast enough, you're old enough Kvyat straffes efter motorskifte »