Alle Formel 1-hold kæmper i disse dage for at spare udgifter. Ikke fordi indtægterne er små nu, men fordi indtægterne vil blive mindre næste år.
Når der ikke køres løb, så får
F1-organisationen ikke TV-penge eller penge fra løbsarrangørerne. Og det er disse penge, som udbetales til holdene året efter.
For at imødekomme de fremtidige manglende indtægter og for at mindske smittespredningen af Covid-19, så har FIA og F1 valgt at forbyde alle holdenes aktiviteter og sende samtlige teams på tidlig sommerferie.
Dette gælder både fabrikkerne der bygger bilerne og dem der udvikler motorerne.
Renault billeder fra Enstone. CNC maskiner på fabrikken
Copyright Renault F1
Oprindeligt blev nedlukningsperioden udvidet fra 21 til 35 dage.
FIA skriver nu i en pressemeddelse, at nedlukperioden for bilfabrikation er forlænget fra 35 til 63 sammenhængende dage, og fra 35 til 49 sammenhængende dage for motorfabrikanterne. Endvidere står der specificeret, at nedlukningen skal foregå i marts, april, maj og/eller juni.
Vindtunnel McLarens Technology Center
Copyright McLaren Group
Alle holdenes fabrikker blev ikke lukket samme dag, så derfor vil det være forskelligt, hvornår de individuelle teams vil åbne op igen.
Som noget nyt har holdene fået mulighed for at ansøge FIA om, at få tilladelse til at lade maksimum 10 udvalgte personer (og kun de 10!), til at arbejde på langtidsvarende projekter, der ikke omhandler aerodynamisk udvikling. Dette kan tidligst ske 50 dage efter nedlukningen.
Motorfabrikanterne kan også ansøge om, at få 10 udvalgte personer til at arbejde på langtidsprojekter - uden begrænsninger på hvad der må udvikles. Dog må de 10 personer allerede starte 36 dage, efter nedlukningsperioden er startet.
Billeder fra præsentationen af Mercedes W06
Copyright Mercedes AMG