Japan Dagen Derpå: Sushi uden sauce

Der var lagt op til det helt store drama op til Japans Formel 1-grandprix, men hvis man var stået tidligt op om søndagen for se et spændende løb på en historisk bane, skulle der flere kopper kaffe til for at kunne holde sig vågen.

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 7/4 2025 klokken 08:04

Lad det være sagt med det samme:

Max Verstappen kørte mesterligt på Suzuka og vandt det japanske F1-grandprix fortjent foran Lando Norris og Oscar Piastri i McLaren.

Max Verstappen. Japans GP 2025Max Verstappen. Japans GP 2025
Copyright Red Bull Contentpool / Getty Images


Men hvis man havde sat næsen op efter overhalinger og en tæt kamp om sejren, blev man svært skuffet, for det japanske Formel 1-grandprix endte stort set med en omgang paradekørsel uden den store spænding – eneste virkelige spændingsmoment var, da Norris kortvarigt brugte sin McLaren som plæneklipper efter – måske, måske ikke – være presset ud af Verstappen.

De fleste F1-eksperter havde ellers forventet, at McLaren og måske Russell i Mercedes og/eller Leclerc i Ferrari ville køre forbi Verstappen, så hvad gik galt?

Japans Grand Prix 2025. Red Bull rundt på Suzuka mens træerne blomstrerJapans Grand Prix 2025. Red Bull rundt på Suzuka mens træerne blomstrer
Copyright Red Bull Contentpool


For det første kørte Verstappen mesterligt i en måske lidt underlegen bil, og hollænderen elsker banen i Suzuka, som han har vundet alle F1-løb på banen siden 2022.

Når det så er sagt, virkede McLaren og især Norris utroligt tandløse i kampen på Verstappen.

Selv om der afstanden mellem dem stort set konstant lå mellem 1 og 3 sekunder hele løbet, formåede Norris aldrig at presse Verstappen – til gengæld var Piastri meget tættere på Norris og lignede den hurtigere af de to McLarens.

Forklaringen på Norris’ manglende angreb på Verstappen kunne også være, at briten simpelthen ikke gad at opleve endnu en kollision som i Østrig eller Austin sidste år. Sæsonen er lang, og måske afventer Norris bare løb uden risici for at blive kørt af banen.

Østrigs Grand Prix 2024. Verstappen vinder sprintløbet fra pole positionØstrigs Grand Prix 2024. Verstappen vinder sprintløbet fra pole position
Copyright Red Bull Contentpool


Ikke desto mindre kan den manglende spænding også skyldes Pirellis valg af dæk til det japanske grandprix:

Den italienske dækfabrikant havde valgt de absolut hårdeste dæk op til løbsweekenden, og det gjorde, at vi kun fik ét pitstop.

Dermed var der ikke det store strategiske spillerum for de forskellige teams, og da Suzuka er vanskelig at overhale på i forvejen, endte løbet som en spændingsmæssig fuser.

Et andet problem – hvis man altså vil kalde det et problem – er, at bilerne næsten er lige hurtige, hvilket man så under kvalifikationen. Tiderne, hvor et bestemt team var et halvt eller helt sekund hurtigere end de andre, virker til at være forbi. Og da man skal brug et vist overskud af fart for at komme forbi på Suzuka, endte det med paradekørsel.

Selv om Max Verstappen vandt løbet i Japan i sin Red Bull, betyder det ikke, at alt er fryd og gammen hos det østrigske team hhv. Red Bull-teamene:

Den anden Red Bull med hhv. Liam Lawson og Yuki Tsunoda mangler fortsat at score point, og endnu værre blev det for Red Bull, da Lawson i sin Racing Bull kvalificerede sig foran Tsunoda i Red Bull.

Japans Grand Prix 2025. Yuki Tsunoda som Red Bull kører nuJapans Grand Prix 2025. Yuki Tsunoda som Red Bull kører nu
Copyright Red Bull Contentpool


Med Red Bulls personalepolitik in mente kan det måske være, at vi snart ser Isack Hadjar i en Red Bull, for ud over Verstappen, var det kun franskmanden der med en mere en godkendt 8. plads hentede sine første point i Formel 1.

Generelt havde de unge kørere som Antonelli og Hadjar en god dag på på Suzuka:

Oliver Bearman hentede point i sin Haas, hvilket må siges at være lidt af en præstation i feltets måske langsomste bil.

Oliver Bearman til Spaniens Grand Prix 2024. Kørte FP1 for HaasOliver Bearman til Spaniens Grand Prix 2024. Kørte FP1 for Haas
Copyright Haas F1


Skal vi så forvente, at Max Verstappen kommer til at tage kampen op med McLaren resten af sæsonen?

Ikke hvis man spørger George Russell:

Efter løbet udtalte Mercedes-køreren, at man nu kommer til de ”varme” baner, hvor temperaturerne passer McLaren bedre end de hidtil koldere temperaturer i hhv. Australien, Kina og Japan. Her burde McLaren kunne have den absolut hurtigste bil, hvis ikke Red Bull og Max Verstappen formår at trylle noget særligt frem.

Næste løb køres allerede denne uge i Bahrain søndag den 13. april kl. 17 dansk tid.

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

RELATEREDE NYHEDER