Japans GP: 2. frie træning - crash og ild på Suzuka

FP2 plejer at være udramatisk, men Suzuka leverer altid masser af drama. Hele fire gange blev sessionen afbrudt! Til sidst var det dog McLaren der toppede tiderne, med Piastri hurtigst.

Af: Nicolai Ascanius (nj@bmf1.dk) d. 4/4 2025 klokken 09:04

Første frie træning blev brugt til at finde balancen og farten i racerne. Anden frie træning blev kørt med større mængder brændstof og en blanding af medium og hard dæk, som forventes at være de dæk der skal bruges i løbet. Derfor plejer den anden frie træning at foregå helt uden dramatik, men denne gang skete der en del.

Dagens mand i første frie træning, Yuki Tsunoda, var anderledes anonym denne gang. Det skyldes dog primært at japaneren ikke kørte nogle hurtige omgange, og i stedet fokuserede på "long runs" på medium og hard dæk.

Haas kommer til Japan med et nyt gulv til raceren, men teamet melder om andre problemer som skal løses til i morgen, hvor der køres kvalifikation.

Jack Doohan i problemer

Det første røde flag var forårsaget af Jack Doohan som oversatsede allerede i sving 1. På video replays kunne man se at den unge australske kører, stadig havde DRS åbent på vej ind i svinget. Uden downforce på bagakslen, var Doohan blot passagerer i Alpine-raceren, mens den fløj ind i barrieren. Doohan meldte heldigvis hurtigt på radioen at han var ok. Doohan var i forvejen presset af manglende tid i raceren, da han missede første frie træning.

Der var en kortere pause mens banens marshalls reparerede dækbarrieren. Mekanikerne hos Alpine får nu en lang nat med at få repareret raceren til træning og kvalifikation i morgen.

Det vides dog endnu ikke om Doohan bliver klar til at køre resten af weekenden. Det var et slemt crash.

Kinas Grand Prix 2025. AlpineKinas Grand Prix 2025. Alpine
Copyright Alpine F1


Alonso uheldig

Fernando Alonso var også uheldig i dagens træning. Spanieren var næsten kun lige kommet ud, da han lige rammer græsset og røg ud i gruset hvor han sad fast.

Det kostede endnu et rødt flag.

Singapores Grand Prix 2018. Red Bull med gnister under kvalifikationenSingapores Grand Prix 2018. Red Bull med gnister under kvalifikationen
Copyright Red Bull Contentpool


Ild i græsset

De to sidste røde flag kom da der gik ild i græsset langs banen, først i sving 7, angiveligt forårsaget af de gnister som racerne smider når bunden skraber på asfalten.

Anden ildebrand skete i sving 13 hvor et meget stort stykke græs hurtigt brændte.

Næste session er tredje frie træning som køres i morgen tidlig kl 4:30 og senere kl 8, køres kvalifikationen.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Oscar Piastri McLaren Formula 1 Team
P
1:28.114 + 0.000 13
2. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
P
1:28.163 + 0.049 12
3. Isack Hadjar Racing Bulls
P
1:28.518 + 0.404 12
4. Lewis Hamilton Scuderia Ferrari
P
1:28.544 + 0.430 14
5. Liam Lawson Racing Bulls
P
1:28.559 + 0.445 13
6. George Russell Mercedes-AMG Petronas
P
1:28.567 + 0.453 13
7. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
P
1:28.586 + 0.472 14
8. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
1:28.670 + 0.556 9
9. Pierre Gasly BWT Alpine F1 Team
P
1:28.757 + 0.643 13
10. Carlos Sainz Jr. Williams Racing
P
1:28.832 + 0.718 9
11. Alexander Albon Williams Racing
P
1:29.023 + 0.909 11
12. Nico Hülkenberg Stake F1 Team Kick Sauber
P
1:29.062 + 0.948 12
13. Gabriel Bortoleto Stake F1 Team Kick Sauber
P
1:29.335 + 1.221 13
14. Esteban Ocon Moneygram Haas F1 Team
P
1:29.507 + 1.393 13
15. Oliver Bearman Moneygram Haas F1 Team
P
1:29.654 + 1.540 10
16. Kimi Antonelli Mercedes-AMG Petronas
P
1:29.733 + 1.619 13
17. Fernando Alonso Aston Martin Aramco F1
P
1:29.978 + 1.864 5
18. Yuki Tsunoda Oracle Red Bull Racing
P
1:30.625 + 2.511 12
19. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1
P
1:30.845 + 2.731 12
20. Jack Doohan BWT Alpine F1 Team
P
1:31.659 + 3.545 4
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicolai fra BMF1 Nicolai grundlagde Bil Magasinets Formel 1 side sammen med Allan og har en række Formel 1 web-projekter bag sig. Udover al teknikken, har Nicolai skrevet om Formel 1 siden 1997.