Første frie træning blev brugt til at finde balancen og farten i racerne. Anden frie træning blev kørt med større mængder brændstof og en blanding af medium og hard dæk, som forventes at være de dæk der skal bruges i løbet. Derfor plejer den anden frie træning at foregå helt uden dramatik, men denne gang skete der en del.
Dagens mand i første frie træning, Yuki Tsunoda, var anderledes anonym denne gang. Det skyldes dog primært at japaneren ikke kørte nogle hurtige omgange, og i stedet fokuserede på "long runs" på medium og hard dæk.
Haas kommer til Japan med et nyt gulv til raceren, men teamet melder om andre problemer som skal løses til i morgen, hvor der køres kvalifikation.
Jack Doohan i problemer
Det første røde flag var forårsaget af Jack Doohan som oversatsede allerede i sving 1. På video replays kunne man se at den unge australske kører, stadig havde DRS åbent på vej ind i svinget. Uden downforce på bagakslen, var Doohan blot passagerer i Alpine-raceren, mens den fløj ind i barrieren. Doohan meldte heldigvis hurtigt på radioen at han var ok. Doohan var i forvejen presset af manglende tid i raceren, da han missede første frie træning.
Der var en kortere pause mens banens marshalls reparerede dækbarrieren. Mekanikerne hos Alpine får nu en lang nat med at få repareret raceren til træning og kvalifikation i morgen.
Det vides dog endnu ikke om Doohan bliver klar til at køre resten af weekenden. Det var et slemt crash.
Kinas Grand Prix 2025. Alpine
Copyright Alpine F1
Alonso uheldig
Fernando Alonso var også uheldig i dagens træning. Spanieren var næsten kun lige kommet ud, da han lige rammer græsset og røg ud i gruset hvor han sad fast.
Det kostede endnu et rødt flag.
Singapores Grand Prix 2018. Red Bull med gnister under kvalifikationen
Copyright Red Bull Contentpool
Ild i græsset
De to sidste røde flag kom da der gik ild i græsset langs banen, først i sving 7, angiveligt forårsaget af de gnister som racerne smider når bunden skraber på asfalten.
Anden ildebrand skete i sving 13 hvor et meget stort stykke græs hurtigt brændte.
Næste session er tredje frie træning som køres i morgen tidlig kl 4:30 og senere kl 8, køres kvalifikationen.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)