Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 6/4 2025 klokken 09:04
Verstappen startede løbet fra pole og fik hurtigt skabt afstand til Norris, der modsat Verstappen kæmpede med grebet på den våde bane som følge af en morgen måde både masser af vind og mængder af regn. På de indledende omgange var det kun Fernando Alonso, der lykkedes med en overhaling på Pierre Gasly, hvilket sikrede ham 11. pladsen, mens resten af placeringerne i feltet forblev uændret.
Verstappen, der i begyndelsen af løbet rapporterede om udfordringer med sine gearskift, udbyggede sin føring til lidt over et sekund ned til Norris. Lewis Hamilton overhalede Isack Hadjar og kørte sig op på syvendepladsen.
Verstappen havde held med at få løst sine problemer og fortsatte med at skabe et større hul til Norris, der havde omtrent samme afstand ned til Piastri på tredjepladsen. Charles Leclerc var nummer fire, efterfulgt af George Russell på femtepladsen. Da det var begrænset med overhalinger på banen, blev det klart, at placeringerne skulle hentes ved pit-stop.
McLaren var det første hold, der forsøgte sig, og på omgang 19 blev Norris kaldt i pit, hvilket samtidig var et forsøg på at ændre på strategien fra Red Bulls side. McLaren ombestemte sig dog i sidste øjeblik, mens George Russell derimod fik udført sit pit-stop, og derfra satte gang i en kædereaktion. Verstappen og Norris kørte ud fra pit-lane side om side, hvor Norris en overgang kørte med alle fire hjul på græsset. Norris var naturligvis frustreret over Verstappen, og hændelsen blev rapporteret til løbets stewards, der dog ikke fandt, at episoden skulle sanktioneres.
På omgang 32 havde Kimi Antonelli et særligt øjeblik, da han kortvarigt var den førende kører i løbet. Han havde dog endnu ikke pittet og måtte overlade føringen til Verstappen, der sammen med Norris, Piastri, Leclerc, Russell og Antonelli udgjorde top seks på dette tidspunkt.
Verstappen og Norris var over flere omgange i hård kamp om føringen frem mod slutningen af løbet. Det lykkedes dog Verstappen at bevare en smal føring, der sikrede ham overhånden. På de sidste omgange fik Verstappen skabt en smule mere luft og sluttede løbet lige godt et sekund foran Norris, mens Piastri forblev på tredjepladsen.
Charles Leclerc sluttede som nummer fire efterfulgt af Russell og Antonelli som nummer fem og seks. Hamilton, Hadjar, Albon og Bearman udgjorde den resterende del af top 10. Weekendens helt store samtaleemne - Yuki Tsunoda i Red Bull - sluttede som nummer 12, mens Liam Lawson endte løbet på en syttendeplads.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)