Las Vegas GP: 3. frie træning

Formel 1-feltet er i Las Vegas, for at køre sæsonens tredjesidste Grand Prix-weekend. Her er højdepunkterne fra den tredje frie træning.

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 22/11 2025 klokken 14:11

Formel 1 er i USA for tredje gang i 2025, og det gør ikke løbet mindre spændende. Denne weekend gælder det Las Vegas-GP.

Det er rimelig koldt i Las Vegas, der normalt forbindes med sol og 30 grader. Denne dag er det bare 12 grader i luften og 13 grader på asfalten. Det er aften, overskyet, og det har regnet, så asfalten er glat her under tredje frie træning.

Las Vegas er en bybane, der er hele 6,201 km lang og har 17 sving. Banen er kendt for sine lange langsider, som får bilerne til at nå over 350 km/t. Der er to DRS-zoner, så der er rig mulighed for at overhale i Nevada.

Dækkene til weekenden er de hårde C3-, medium C4- og bløde C5-dæk.

Piastri er første mand på banen. McLaren-køreren har også en del point op til Norris, så hver en kilometer i bilen, der kan bringe ham nærmere VM-titlen, er værdifuld.

Piastri siger dog, at det er for vådt til at køre med slicks. Derfor starter han også ud på intermediate-dæk. Han siger, at dækkene allerede bliver påvirket efter et par omgange, så forholdene ligger lige imellem det tørre og intermediate-dækket.

Til trods for de våde forhold og kolde temperaturer, der formentlig ikke vil minde om dem, som skal køres under selve løbet, er der alligevel 11 kørere ude på banen inden for de første otte minutter.

Risikoen ved at køre er nemlig stor, når forholdene er våde, og der ikke er kørt så meget gummi i banen. Til trods for at de kørte i går, og der blev kørt gummi i banen dér, så bliver asfalten påvirket af, at det har regnet.

Man skal også huske på, at det faktisk er en bybane, så der vil være glatte vejstriber og mindre greb end på en traditionel racerbane. Derfor har kørerne heller ikke travlt med at få slicks-dæk monteret på racerne.

Et kvarter inde har 15 kørere været ude på banen. Alle er dog på intermediate, og de kører lystigt rundt og tester raceren. Der er faktisk mere aktivitet end forventet under disse forhold. Aktiviteten med at køre de såkaldte long runs blev også påvirket af de røde flag under træning 2.

Det går selvfølgelig langsommere på intermediate-dæk under disse forhold, men det giver kørerne selvtillid, erfaring og flow på banen. Samtidig er det også første gang, det har regnet til F1 i Las Vegas, så det er nyt for alle holdene.

Lawson taber noget af bunden ude på banen, hvilket potentielt kan være farligt, da kulfiber kan skære dækkene op.

Tsunoda får besked på, at han skal pitte 20 minutter inde i sessionen, da de har et problem med raceren.

27 minutter inde har hverken Kick Sauber eller Alpine været ude på banen, men man kan dog se, at de er på vej ud.

Stroll har også kun taget en enkelt omgang på banen.

33 minutter inde har Norris banen alene sammen med Piastri og Colapinto. Der er nemlig melding om, at regnen er på vej om tre minutter. De får dog besøg af en hel flok andre kørere, da alle nu er på soft-dæk og gerne vil nå at have et forsøg på dem, inden det bliver vådt igen. Banen tørrer nemlig langsomt under disse våde forhold om aftenen, hvor solen er gået ned.

Man kan se på onboard-billeder fra Piastri, at han har svært ved at få greb, så bilen slingrer, når han forsøger at give gas.

Lawson, Bortoleto og Verstappen ligger og duellerer, hvilket virker interessant under disse forhold.

Hamilton er på vej mod en suverænt bedste tid i denne session, da han når op til de tre duellerende kamphaner. De holder nærmest stille i svinget, hvilket overrasker Hamilton. Han er millimeter fra at køre ind bagi Lawson med høj fart, men når lige at undvige.

41 minutter inde er Tsunoda hurtigste mand med lilla sektorer i sektor 2 og 3. Han er endda foran Verstappen, der er 0,3 sek. efter. Glæden er dog kort, da Leclerc finder et ekstra gear og sniger sig foran.

Bortoleto får en kæmpe udskridning, da han prøver at give gas. Bilen slingrer fra side til side, da den ikke kan få fat i asfalten.

Det viser sig, at banen udvikler sig meget. 45 minutter inde er Tsunoda pludselig på sjettepladsen og hele 2 sek. efter forreste mand. Så det rykker sig meget, som tiden går.

Kørerne finder hele tiden sekunder og optimerer deres tid, så det skifter hurtigere, end man kan nå at skrive, hvem der er ny mand i front.

Regnen er dog udeblevet, og det samme er de røde flag. Det tyder på, at de har løst problemet med de løse brønddæksler fra træning 2.

Verstappen er ny mand i front på sin ottende omgang på soft-dækket. Han er hele 0,6 sek. foran Hamilton på andenpladsen.

55 minutter inde er Lawson hurtigste mand – blot 0,009 sek. foran Verstappen. Glæden er kort, da de forreste pladser skifter vanvittigt hurtigt. Tre minutter senere er han nede på 10.-pladsen. Derfor er det vigtigt at blive derude under de her forhold for at mærke udviklingen i banen og samtidig eksperimentere med at finde nye og bedre bremsepunkter og linjer i svingene.

Colapinto får en stor udskridning, og raceren står på tværs, men han formår at redde den.

Gult flag, da tiden løber ud, men det er blot Bortoleto og Leclerc, der fik et lockup og kørte for langt. Det er faktisk en generel trend i denne session.

Verstappen må også en tur ud og vende på afkørselsarealet. Han forklarer, at de langsomt kørende kørere lå i racerlinjen, så han måtte ud i den våde del af asfalten, hvor grebet er dårligere, og dermed blev bremseevnen påvirket.

Russell slutter i front i denne session, mens Verstappen og – overraskende nok – Albon slutter lige bagefter. Værd at nævne er det også, at Hadjar slutter på fjerdepladsen.

Du kan se sessionens samlede placeringer i tabellen nedenfor:

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. George Russell Mercedes-AMG Petronas
S
1:34.054 + 0.000 0
2. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
S
1:34.281 + 0.227 0
3. Alexander Albon Williams Racing
S
1:34.875 + 0.821 0
4. Isack Hadjar Racing Bulls
S
1:35.169 + 1.115 0
5. Lewis Hamilton Scuderia Ferrari
S
1:35.269 + 1.215 0
6. Kimi Antonelli Mercedes-AMG Petronas
S
1:35.385 + 1.331 0
7. Liam Lawson Racing Bulls
S
1:35.439 + 1.385 0
8. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1
S
1:35.533 + 1.479 0
9. Fernando Alonso Aston Martin Aramco F1
S
1:35.540 + 1.486 0
10. Pierre Gasly BWT Alpine F1 Team
S
1:35.562 + 1.508 0
11. Oliver Bearman Moneygram Haas F1 Team
S
1:35.586 + 1.532 0
12. Carlos Sainz Jr. Williams Racing
S
1:35.662 + 1.608 0
13. Gabriel Bortoleto Stake F1 Team Kick Sauber
S
1:35.738 + 1.684 0
14. Esteban Ocon Moneygram Haas F1 Team
S
1:35.817 + 1.763 0
15. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
S
1:35.908 + 1.854 0
16. Franco Colapinto BWT Alpine F1 Team
S
1:36.305 + 2.251 0
17. Nico Hülkenberg Stake F1 Team Kick Sauber
S
1:36.650 + 2.596 0
18. Yuki Tsunoda Oracle Red Bull Racing
S
1:36.667 + 2.613 0
19. Oscar Piastri McLaren Formula 1 Team
S
1:37.023 + 2.969 0
20. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
S
1:37.112 + 3.058 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.