Formel 1 er i gang, og sporten ligger hårdt ud med at forkæle alle fansene med endnu et løb i Kina bare en uge efter sæsonen startede i Australien.
Derfor varmer BMF1.dk op til en spændende weekend i Kina, hvor den står på to kvalifikationer, sprintløb og et feature løb. Derfor er der lagt i kakkelovnen til en heftig weekend på langs.
Løbet har fået det fornemme navn “Formula 1 Heineken Chineses Grand Prix 2025”, og banen de skal køre på er Shanghai International Circuit, der med sine 5,451 km er en mellemstørrelses-bane på kalenderen. Derfor skal de også tilbagelægge 56 omgange til feature løbet på søndag.
Banen har 16 sving og to DRS-zoner, der er placeret på banens to enorme langsider. Den ene har fået 75 meter længere DRS-zone, og den anden, mellem sving 13-14 er hele 1,2 km lang og dermed en af kalenderens længste langsider.
Compound til Kinas GP 2025
Copyright Pirelli Media
Banen blev bygget i 2003 og kostede hele 450 millioner dollars at opføre.
Første gang der blev kørt løb på banen, det var tilbage i 2004, hvor Michael Schumacher satte banerekorden i sin Ferrari-racer, mens det var teamkammeraten Rubens Barrichello, der nappede weekendens største trofæ i åbningsløbet.
Faktisk er banen designet sådan, at hvis man ser den oppefra, så ligner den det kinesiske symbol for “Shang”, som betyder ‘opad’.
Weekenden er delt op, så der køres weekendens eneste træning fredag, hvor efter der køres sprintkvalifikation. Lørdag køres der så sprintløb, efterfulgt af kvalifikation. Søndag kører de feature løbet, som de plejer.
Dækkene til weekenden er de hårde C2, medium C3 og bløde C4-dæk, hvilket er den samme sammensætning som sidste år. Dog skal det understreges, at dækkene ikke er de samme. De ændrer sig nemlig fra år til år. F.eks. er dette års C2-dæk blødere end sidste års, og det minder faktisk mere om sidste års C3-dæk.
Faktisk får holdene også, traditionen tro, et sæt dæk mindre end de gør til en normal løbsweekend. Antallet af hard-dæk er stadig to, mens antallet af medium-dæk er øget fra tre til fire, mens antallet af soft-dæk er sænket fra otte til seks sæt.
Preview Kinas GP 2025 fra Pirelli
Copyright Pirelli
Som sædvanlig har Pirelli også sat en grænse, hvilket dæktryk holdene må køre med. Grænsen er sat til 26,5 psi foran og 23,0 psi bagved. Samtidig er den højest tilladte cambervinkel sat til -3,00 grader foran og -1,75 grader bagved, noget som ville skræmme de fleste mekanikere, der laver firehjulsudmåling på gadebiler, men som giver ekstra greb i F1-bilerne.
Banen har faktisk fået ny belægning sidste år, så det er første gang F1-skal opleve at køre på den i år. I og med teamene kun har en enkelt times træning, så sætter det ekstra pres på teamene og Pirelli. Det bliver nemlig interessant at se, har meget banen har ændret sig sammenlignet med de senere år.
Banen skulle meget gerne være blevet blødere, men Pirelli forventer også, at banen vil udvikle sig gradvist som weekenden skrider frem. Hvilket så er endnu en hovedpine for teamene, da de skal forudsige den bedste opsætning af raceren.