Kinas GP: 1. frie træning - Norris i kontrol

Årets første sprint-weekend er i gang og første frie træning er kørt, med Lando Norris som hurtigste mand. 0,5s efter kom Leclerc og den anden McLaren, kørt af Oscar Piastri.

Af: Nicolai Ascanius (nj@bmf1.dk) d. 21/3 2025 klokken 07:03

I en sprint-weekend er første frie træning den eneste træning, så derfor kører alle teams med et mere komprimeret program for at lære banen at kende på meget kort tid. Banen i Shanghai har fået ny asfalt, så i år er det endnu vigtigere at være med hele vejen.

Som ventet, var det McLaren og Ferrari som var med helt fremme. Red Bull var i bunden af feltet, så de har ikke fundet balancen endnu.

Aston Martin havde tilføjet en hyldest til afdøde Eddie Jordan, som grundlagde Jordan GP - det team er i dag blevet til Aston Martin F1.

Jack Doohan uheldig

Det første røde flag blev forårsaget af Jack Doohan, da hans Alpine fik motorproblemer. Han måtte parkere raceren

Ikke en god start til den unge australier, som er under pres for at levere resultater, hvis han ikke skal udskiftes tidligt i sæsonen.

Sprint weekend formatet

I eftermiddag køres den kvalifikation der bestemmer startrækkefølgen til søndagens løb.

Siden 2023 har man kørt med en ekstra session, kun til at bestemme startrækkefølgen i sprintløbet. Den nye session hedder et sprint shoot-out, og minder om den nuværende udelukkelses-kvalifikation, med sektionerne Q1, Q2 og Q3.
Sektionerne er dog blevet kortere, med Q1 på 12 minutter, Q2 på 10 minutter og Q3 på 8 minutter. Dette giver i praksis kun to forsøg i hver sektion og der bliver trængsel på banen hele vejen igennem!

Lørdagens består dermed kun af et sprint shoot-out og et sprint-løb, men resultatet af sprint-løbet bruges kun til at uddele pointene.

Der er fortsat point til de otte første kørere.

I år køres der sprintløb i Kina,

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
P
1:31.504 + 0.000 23
2. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
P
1:31.958 + 0.454 21
3. Oscar Piastri McLaren Formula 1 Team
P
1:32.153 + 0.649 24
4. Lewis Hamilton Scuderia Ferrari
P
1:32.195 + 0.691 22
5. George Russell Mercedes-AMG Petronas
P
1:32.377 + 0.873 26
6. Nico Hülkenberg Stake F1 Team Kick Sauber
P
1:32.507 + 1.003 21
7. Alexander Albon Williams Racing
P
1:32.687 + 1.183 24
8. Fernando Alonso Aston Martin Aramco F1 Team
P
1:32.766 + 1.262 23
9. Kimi Antonelli Mercedes-AMG Petronas
P
1:32.874 + 1.370 27
10. Yuki Tsunoda Racing Bulls
P
1:32.934 + 1.430 23
11. Oliver Bearman Moneygram Haas F1 Team
P
1:32.967 + 1.463 23
12. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1 Team
P
1:32.984 + 1.480 19
13. Esteban Ocon Moneygram Haas F1 Team
P
1:33.056 + 1.552 23
14. Pierre Gasly BWT Alpine F1 Team
P
1:33.123 + 1.619 23
15. Carlos Sainz Jr. Williams Racing
P
1:33.145 + 1.641 26
16. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
1:33.284 + 1.780 24
17. Isack Hadjar Racing Bulls
P
1:33.385 + 1.881 23
18. Liam Lawson Oracle Red Bull Racing
P
1:33.631 + 2.127 23
19. Gabriel Bortoleto Stake F1 Team Kick Sauber
P
1:33.822 + 2.318 24
20. Jack Doohan BWT Alpine F1 Team
P
1:33.923 + 2.419 17
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicolai fra BMF1 Nicolai grundlagde Bil Magasinets Formel 1 side sammen med Allan og har en række Formel 1 web-projekter bag sig. Udover al teknikken, har Nicolai skrevet om Formel 1 siden 1997.