Af: Nicolai Ascanius (nj@bmf1.dk) d. 21/3 2025 klokken 07:03
I en sprint-weekend er første frie træning den eneste træning, så derfor kører alle teams med et mere komprimeret program for at lære banen at kende på meget kort tid. Banen i Shanghai har fået ny asfalt, så i år er det endnu vigtigere at være med hele vejen.
Som ventet, var det McLaren og Ferrari som var med helt fremme. Red Bull var i bunden af feltet, så de har ikke fundet balancen endnu.
Aston Martin havde tilføjet en hyldest til afdøde Eddie Jordan, som grundlagde Jordan GP - det team er i dag blevet til Aston Martin F1.
Jack Doohan uheldig
Det første røde flag blev forårsaget af Jack Doohan, da hans Alpine fik motorproblemer. Han måtte parkere raceren
Ikke en god start til den unge australier, som er under pres for at levere resultater, hvis han ikke skal udskiftes tidligt i sæsonen.
Sprint weekend formatet
I eftermiddag køres den kvalifikation der bestemmer startrækkefølgen til søndagens løb.
Siden 2023 har man kørt med en ekstra session, kun til at bestemme startrækkefølgen i sprintløbet. Den nye session hedder et sprint shoot-out, og minder om den nuværende udelukkelses-kvalifikation, med sektionerne Q1, Q2 og Q3.
Sektionerne er dog blevet kortere, med Q1 på 12 minutter, Q2 på 10 minutter og Q3 på 8 minutter. Dette giver i praksis kun to forsøg i hver sektion og der bliver trængsel på banen hele vejen igennem!
Lørdagens består dermed kun af et sprint shoot-out og et sprint-løb, men resultatet af sprint-løbet bruges kun til at uddele pointene.
Der er fortsat point til de otte første kørere.
I år køres der sprintløb i Kina,
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)