Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 12/5 2025 klokken 13:05
Efter det med termisk kamera er blevet undersøgt, at McLarens bagbremser er markant koldere end det øvrige felts, var der rygter fremme om at de snød med en form for vandkøling, som ikke er lovligt.
Det fik FIA til at tage en af holdets biler ud til en gennemgribende kontrol lige efter løbet i Miami.
Officielt var det McLaren, der blev trukket ud til denne vilkårlige kontrol, men ikke mange tvivler på, at FIA valgte at reagere på disse underretninger. Til med var kontrollen rettet direkte mod holdets bagbremser.
Der er endnu ikke kommet en officiel udmelding fra FIA, men der er sluppet dele af konklusionen ud.
Her fremgår det, at McLaren overholder alle de gængse regler, men at de har fundet en utrolig, genial måde til at køle deres bagbremser ned på.
I modsætning til flere af de andre hold, der som følge af de nyeste regler, der begrænser lufttragten til bremserne, har McLaren kapslet deres bagbremser helt ind.
Men det smarte er, at de har lavet en intern tragt, der med hjælp af venturi effekten, øger lufthastigheden markant, forbi bremseskiven, hvilket er med til at køle bremserne i en langt højere grad.
Hvordan det hele forløber inde i bremserne, ved kun McLaren, og nu har FIA altså også sagt, at løsningen er lovlig. Og genial.