Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 11/4 2020 klokken 17:04
Foreløbig er 2020-kalenderens ni første løb blevet aflyst, samtidig med at den kommende sommerferie er blevet udvidet med to uger til nu at vare hele fem uger.
Aflysninger og udsættelser har selvsagt stor indflydelse på de enkelte teams økonomi, og nu melder Renault officielt ud at de som en konsekvens af Covid-19-krisen sender en stor del af deres ansatte på fabrikken i Enstone, England, på orlov.
I en (ret forsinket) officiel udtalelse fra Renault hedder det bl.a.:
”Fra og med d. 1. april vil det store flertal af Enstone-medarbejdere blive sendt på orlov som følge af total lukning (af fabrikken, red.) indtil 31. maj. Dette vil blive revideret afhængigt af situationens udvikling.”
”Det blev også aftalt at supplere det beløb, som regeringen støtter (de ansatte, red.) med og dermed garantere minimum 80% af den faktiske løn for alle teammedlemmer. Løn til aktivt personale, herunder ledelsen, reduceres efter samme model.”
Også på Renaults fabrik i Viry-Châtillon, Frankrig, får krisen konsekvenser. Således effektueredes fra d. 6. april en midlertidig deltids ansættelsesplan foreløbig gældende i 12 uger.
For to dage siden oplyste Haas F1s teamchef Günther Steiner, at teamets kørere, Kevin Magnussen og Romain Grosjean, har tilbudt en lønnedgang. Kort efter me4ldte McLaren, Williams og Racing Point ligeledes ud, at de nu har sendt sine ansatte på orlov ligesom kørerne også her har accepteret reduktion i lønnen.