Australiens GP: 1. frie træning - Norris hurtigst

Norris hurtigst, Carlos næsthurtigst, Bearman i muren. Sæsonen er i gang og 1. frie træning er kørt!

Kinas Grand Prix 2024 . Copyright McLaren

Af: Nicolai Ascanius (nj@bmf1.dk) d. 14/3 2025 klokken 07:03

Klokken 2:30 dansk tid, tikkede det store Tag Heuer ur i Melbourne over på 12:30 lokal tid og dermed kunne den første frie træning sættes i gang.

Tag Heuer er ny tidtagning-partner i Formel 1 og erstatter Rolex der har præget alle banerne de sidste mange år.

Med fem rookies, var der forventeligt en del små episoder på banen, og på et tidspunkt måtte sessionen afbrydes med et rødt flag, fordi der var spredt for meget grus på asfaltet, som et resultat af flere hurtige afkørsler. Alle slap dog godt fra de mindre afkørsler.

Bearman i væggen

Oliver Bearman var mindre heldig da han skulle igennem en af de hurtige kombinationer omkring sving 9-10. Han mistede kontrollen over bagenden i høj fart og snurrede rundt. Haas raceren stod tilbage med 3 hjul, men den unge britte var heldigvis uskadt.

F1 75 Afsløring af 2025 racerneF1 75 Afsløring af 2025 racerne
Copyright Getty Images


Sainz nr 2

Alex Albon har længe været den hurtige mand hos Williams, men nu er Carlos Sainz Jr. kommet til teamet, og det ser ud til at den unge Thailænder har fået en teamkammerat som kan matche ham - og måske endda slå ham. Sainz var i hvert fald flyvende i første frie træning og blev næsthurtigst. Albon var også pænt med på sjettepladsen.

Alle øjne på Doohan

Den lokale helt, Jack Doohan, kæmpede meget med sin Alpine-racer under hele træningen. Den unge australier fik meget TV tid, men det var ikke til hans fordel. Hans omgange var præget af mange små bremsefejl mens han kæmpede for at lære raceren at kende uden at smide den i barrieren. Doohan slutter P13.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
P
1:17.252 + 0.000 21
2. Carlos Sainz Jr. Williams Racing
P
1:17.401 + 0.149 25
3. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
P
1:17.461 + 0.209 21
4. Oscar Piastri McLaren Formula 1 Team
P
1:17.670 + 0.418 20
5. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
1:17.696 + 0.444 21
6. Alexander Albon Williams Racing
P
1:17.713 + 0.461 18
7. George Russell Mercedes-AMG Petronas
P
1:17.716 + 0.464 26
8. Fernando Alonso Aston Martin Aramco F1 Team
P
1:17.736 + 0.484 23
9. Isack Hadjar Racing Bulls
P
1:17.847 + 0.595 25
10. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1 Team
P
1:18.057 + 0.805 20
11. Yuki Tsunoda Racing Bulls
P
1:18.061 + 0.809 23
12. Lewis Hamilton Scuderia Ferrari
P
1:18.071 + 0.819 20
13. Jack Doohan BWT Alpine F1 Team
P
1:18.232 + 0.980 20
14. Kimi Antonelli Mercedes-AMG Petronas
P
1:18.390 + 1.138 25
15. Gabriel Bortoleto Stake F1 Team Kick Sauber
P
1:18.438 + 1.186 22
16. Liam Lawson Oracle Red Bull Racing
P
1:18.455 + 1.203 22
17. Pierre Gasly BWT Alpine F1 Team
P
1:18.505 + 1.253 23
18. Nico Hülkenberg Stake F1 Team Kick Sauber
P
1:18.586 + 1.334 18
19. Esteban Ocon Moneygram Haas F1 Team
P
1:19.139 + 1.887 16
20. Oliver Bearman Moneygram Haas F1 Team
P
1:19.312 + 2.060 12
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicolai fra BMF1 Nicolai grundlagde Bil Magasinets Formel 1 side sammen med Allan og har en række Formel 1 web-projekter bag sig. Udover al teknikken, har Nicolai skrevet om Formel 1 siden 1997.