Bahrains GP: 2. frie træning

Formel 1-karavanen er taget til Bahrain, hvor de skal køre på Bahrain International Circuit. Her er højdepunkterne fra den anden frie træning.

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 11/4 2025 klokken 20:04

Formel 1 er taget direkte fra Japan til Bahrain, her venter der kørerne en varm og spændende weekend i Bahrain.

Mørket sænker sig og der er kommet lys i de mange lamper, der giver en specielt atmosfære i Bahrain, hvor temperaturen er blevet mere normale 30 grader i luften. Samtidig er asfaltens temperatur sænket til 36 grader.

Dækkene til weekenden er de hårde C1, medium C2 og bløde C3-dæk.

Banen er 5,412 km lang med 15 sving, og den har tre DRS-zoner. Så der er mange muligheder for overhalinger den her weekend.

De koldere temperaturer er også mere lig de, vi kommer til at opleve til kvalifikation og løbet i weekenden.

Der er heftig aktivitet fra start, og indenfor de første tre minutter har alle kørere, undtagen Russell, kigget ud på asfalten.

Verstappen siger over radioen, at kørslen er dårlig, og bilen hopper meget. Han var egentlig på en flyver, men han kører for langt i sving 10 og kører af banen. Så han afbryder omgangen.

De flest kørere starter sessionen på medium-dækket, mens enkelte kører på hhv. hard og soft.

Alonso melder over radioen, at de skal skifte rattet, der er noget galt med det. Faktisk piller Alonso rattet af, mens han kører, hvilket virker helt vildt. Han prøver faktisk at afkoble kontakten fra rattet til bilen, og håber det vil genstarte systemet.

Norris forbremser sig. Han er på hard-dækket, så han kører for langt, men han når at redde den.

Norris siger, at han skal skifte hjelm og HANS-støtten, samt at nakkestøtten skal skiftes. Han kommer ikke ind på hvorfor.

Norris forbremser sig igen men kan fortsætte ufortrødent.

27 minutter inde begynder de sjove tider at vise sig, hvor McLaren viser, at de går efter at tage teamets første sejr på banen i de 21 år, teamene har kørt på banen.

Hülkenberg vil også lege med, men han rider på Kerben i sidste sving og får kørt hårdt på den.

Russell nævner, at han får hjelmløft. Han får turbulenser i cockpitter, der trækker hjelmen op, så han beder om mere glas foran cockpittet, der kan dirigere mere luft omkring.

Verstappen melder bremserne ikke virker i sidste sving - igen.

McLaren-drengene slutter i front og er 0,5 sekunder foran Russell på tredjepladsen.

Leclerc er kun 0,013 sek. efter Russell, så det bliver en tæt kamp i toppen denne weekend.

Mest interessant er det, at Hadjar er på sjettepladsen på medium-dækket, endda foran Verstappen på soft.

Du kan se det endelige resultat i tabellen, vi har indsat nedenfor.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Oscar Piastri McLaren Formula 1 Team
S
1:30.505 + 0.000 29
2. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
S
1:30.659 + 0.154 28
3. George Russell Mercedes-AMG Petronas
S
1:31.032 + 0.527 25
4. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
S
1:31.045 + 0.540 27
5. Kimi Antonelli Mercedes-AMG Petronas
S
1:31.227 + 0.722 27
6. Isack Hadjar Racing Bulls
M
1:31.238 + 0.733 24
7. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
S
1:31.330 + 0.825 27
8. Lewis Hamilton Scuderia Ferrari
S
1:31.576 + 1.071 23
9. Oliver Bearman Moneygram Haas F1 Team
S
1:31.584 + 1.079 27
10. Carlos Sainz Jr. Williams Racing
S
1:31.623 + 1.118 28
11. Alexander Albon Williams Racing
S
1:31.696 + 1.191 29
12. Liam Lawson Racing Bulls
S
1:31.706 + 1.201 27
13. Gabriel Bortoleto Stake F1 Team Kick Sauber
S
1:31.772 + 1.267 25
14. Jack Doohan BWT Alpine F1 Team
S
1:31.788 + 1.283 27
15. Fernando Alonso Aston Martin Aramco F1
S
1:31.825 + 1.320 19
16. Esteban Ocon Moneygram Haas F1 Team
S
1:31.870 + 1.365 27
17. Pierre Gasly BWT Alpine F1 Team
S
1:31.947 + 1.442 27
18. Yuki Tsunoda Oracle Red Bull Racing
S
1:32.024 + 1.519 25
19. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1
S
1:32.382 + 1.877 27
20. Nico Hülkenberg Stake F1 Team Kick Sauber
S
1:32.496 + 1.991 24
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER