Denne artikel er en del af BMF1s optakt til 2020 sæsonen. Vi har brugt vinterpausen til at opdatere og aktualisere alle vores kører- og team-sider og i slut-februar og frem til løbet i Australien, vil vi gennemgå dem alle én for én i denne serie
Esteban Ocon kørte i Renault 2.0 fra 2012-2013, hvorefter han skiftede til Formula Renault 3.5 i 2014. Samme år fik den unge franskmand sin debut i Formel 1 for Lotus F1 Team under træningen til Abu Dhabis GP.
I 2015 blev det til en enkelt sæson i GP3, hvor Ocon vandt mesterskabet. Samme år deltog han i tyske DTM, men en 26-plads kunne bestemt ikke kaldes en succes.
Esteban Ocon fik sin løbsdebut i Formel 1 for det nu lukkede Manor Racing. Allerede dengang var han tilknyttet Mercedes som udviklingskører, men i 2016 også som testkører for Renault.
Sæsonerne 2017-18 blev kørt hos det daværende Sahara Force India/Racing Point Force India, hvor han var midtpunkt i nogle spektakulære sammenstød med teamkammeraten Sergio Perez. Da pladserne til 2019-sæsonen skulle fordeles, blev Ocon ofret i typisk Formel 1-politik og en ulige kamp mod konkurrenten til det ene ledige sæde, Lance Stroll, søn til Racing Points nye ejer Lawrence Stroll. Resultatet var forudsigeligt, og Ocon måtte sidde på sidelinjen og vente i hele 2019.
Ocon er utvivlsomt en af F1-feltets største talenter, og i sidste halvdel af 2019-sæsonen stod det klart, at Nico Hülkenberg var fortid hos Renault F1. Den situation åbnede døren for den unge Mercedes testkører, som overtog Hulkens sæde i det franske team for 2020.
Se alle vores statistikker, samt en opdateret formkurve for Esteban Ocon her:
Esteban Ocon kørerside på BMF1
Læs desuden om Renault F1 hér:
Renault F1 teamside på BMF1