• Forside

Williams langer ud efter McLaren – BMW tilfredse

De to hovedmistænkte i den meget omtalte ”brændstofaffære”, som meget vel kunne have givet opkomlingen Lewis Hamilton verdensmesterskabet i stedet for Kimi Räikkönen, er yderst tilfredse med appeldomstolens afgørelse.

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 18/11 2007 klokken 00:11

Både Williams og BMW mener, at retfærdigheden har sejret, da FIAs appeldomstol, ICA, sent i går offentliggjorde deres beslutning om at afvise McLarens protest over brændstoftemperaturen i BMW og Williams biler.

Foruden at forære mesterskabet til McLarens opkomling, Lewis Hamilton, ville en negativ afgørelse have givet slemme skrammer i lakken hos de to teams.

I en officiel udtalelse i dag fra Williams hedder det: ”Williams hilser ICAs beslutning velkommen. Udfaldet af stewards beslutning i Brasilien vedrørende dette emne står hermed fast.”

Nico Rosberg mistede ikke sin fjerdeplads i Brasilien på grund af for koldt brændstof.

”Teamet har ikke overtrådt regulativet eller demonstreret nogen form for forsøg på at opnå fordele i relation til at administrere brugen af brændstoffet.”

”For at respektere appeldomstolens afgørelse og retsprocessen, afstår Williams fra at offentliggøre nogen form for udtalelse indtil en endelig konklusion er nået.”

Herefter følger en længere teknisk redegørelse, hvor Williams punkt for punkt afviser McLarens protest og til slut langer teamet ud efter McLaren, idet de mener, at protesten allerede fra starten var dødfødt.

”I dette tilfælde viste protesten over stewards sig at være uantagelig, idet McLaren fejlede ved ikke at følge den korrekte og klart dokumenterede protestprocedure.”

BMWs motorsportschef Mario Theissen hilser også appeldomstolens afgørelse velkommen.

”Naturligvis er jeg meget glad for at denne sag nu er afsluttet, og afgørelsen er helt som forventet,” siger Theissen. ”En anden afgørelse ville have skabt stor frustration.”

BMWs power i Brasilien skyldtes, ifølge appeldomstolen, ikke for koldt brændstof i tanken.

BMW-chefen er dog også glad for, at sæsonen nu definitivt er slut, kontroversiel som den på mange måder har været. Men han efterspørger samtidig mere klare bestemmelser vedrørende brændstoftemperaturen i bilerne.

”Regulativet viser helt klart, at temperaturforskellen højst må være 10 gr. celsius, men de definerer ikke præcist hvordan og hvornår de to referencepunkter bliver taget,” siger Theissen.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER