• Forside

Alonso støtter straf til Hamilton

Efter at FIA fratog Lewis Hamilton sejren i Belgiens Grand Prix i søndags, har flere kørere nu udtrykt deres mening, og modsat de mere eller mindre selvbestaltede eksperters udtalelser, er det interessant at iagttage hvilken vinkel kørerne har på straffen.

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 11/9 2008 klokken 17:09

I kølvandet på stormen omkring FIA’s fratagelse af Lewis Hamiltons sejr i søndagens Grand Prix på Spa, Belgien, begynder feltets kørere nu at udtale sig om britens 25 sekunders straf, efter at denne, iflg. FIA, havde foretaget en ulovlig overhaling af Kimi Räikkönen i Ferrari.

I manges øjne er FIA afgørelse himmelråbende Ferrari-venlig, men interessant nok er flere kørere ikke enige i den opfattelse.

Som min kollega refererede i sin artikel i går, udtalte Jarno Trulli eksempelvis, at når man overhaler på ydersiden i et sving, så er det ”for egen regning, fordi det er køreren på indersiden, der har retten til svinget”. Samtidig spurgte Toyota-køreren, hvad Hamilton ville have gjort, ”hvis der havde stået en væg i stedet for et asfalteret afkørselsområde”.

La Source hårnålen med Räikkönen forrest skarpt forfulgt af Lewis Hamilton.

I går udtalte Hamiltons tidligere teamkammerat, Renaults Fernando Alonso, sig nu også i sagen og han støtter fuldt ud FIA’s tidsstraf til Hamilton.

”Efter adskillige store skandaler i sidste sæson besluttede FIA sig til at foretage en ændring af systemet,” udtalte Alonso til spanske medier i går. ”Hvis du i år gør noget forkert, så betaler du. I Valencia berørte jeg den hvide linje og jeg fik 10.000 Euro i bøde.”

”Beslutningen om at ændre systemet er gjort med en god dømmekraft, fordi man tidligere, for 4-5 år siden, altid blev udsat for overraskelser. Du vidste aldrig, hvad de (FIA, red.) kunne finde på,” sagde spanieren.

Den øjeblikkelige nr. 2 i verdensmesterskabet, Ferraris Felipe Massa, der drog fordelen af Hamiltons tidsstraf og efterfølgende blev erklæret som vinder på Spa, afviser, at afgørelsen vil få indflydelse på, om kørerne fremtidigt tør tage risikable overhalinger.

”Naturligvis kræver et godt race gode overhalinger,” udtaler Massa til den italienske sportsavis La Gazetta dello Sport.

”Men der er overhalinger, og så er der overhalinger,” fortsatte brasilianeren kryptisk, hvorefter han forklarede, at Hamilton, efter Massas mening, drog fordel af at skære chikanen, som han gjorde, og dermed fik tilstrækkeligt med slip til at gen-overhale Räikkönen.

”Problemet var, at han ikke havde tålmodigheden til at vente til næste sving med at prøve igen, og reglerne siger, at så bliver man straffet,” sluttede Massa.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER