Kinas GP: Løbet - Alonso ta'r sejren

Efter Malaysias dramatiske løb står den nu på det kinesiske GP, hvor både Alonso og Hamilton er ved at være sultne efter en sejr, samt hvor Vettel muligvis er glad for, at Webber starter bagerst.

Fernando Alonso . Copyright Ferrari Media

Af: Nadia Enevoldsen (ne@bmf1.dk) d. 14/4 2013 klokken 08:04

Som nævnt blev Webber diskvalificeret til kvalifikationen, hvor han ikke havde nok brændstof til at få taget den obligatoriske prøve.

Meldingen fra teamet lød netop på problemer med brændstofs-trykket, da Webber parkerede bilen under Q2.

Netop Red Bull, men også McLaren syntes at skuffe lidt i konkurrencen i kvalifikationen. Så det bliver spændende at se, om de har lidt mere at byde på under løbet.

Lewis Hamilton tyder i hvert fald på at være klar til at give sit alt for en sejr her i Kina, hvor han starter på pole.
Bag ham starter Kimi, der ikke synes at have nok fart i bilen endnu til netop at sætte pole position under kvalifikationerne, men som helt sikkert iskoldt vil kæmpe for sejren alligevel.

Under alle omstændigheder sidder vi klar til at kommentere løbet live for Jer herunder:

Lewis Hamilton Copyright Daimler-Benz


Omgang 1-5
Webber starter inde fra pitten, når starten går.

Hamilton får en god start, men Kimi får en utroligt dårlig start. Han her nede som 4'er.
Ingen uheld efter første sving. Der bliver skiftet pladser nede bag Kimi, hvor Vettel og Button ligger og kæmper for deres pladser.

Sutil bliver skubbet ud på græsset af di Resta ved et uheld.
Webber går allerede i pit på første omgang igen - Han skifter fra soft til medium dækket. Det bløde dæk er simpelthen for dårligt.

Alle kørere stadig med, hvor stillingen er:
Hamilton
Alonso
Massa
Räikkönen
Rosberg
Grosjean

Grosjean sætter hurtigste tid, kun et halvt sekund fra Rosberg i øjeblikket.
DRS er nu åben.

Kun Rosberg og Pérez ligger mere end et sekund fra den forankørende. Alle andre ligger helt tæt.

Webber er omkring 1.3 sekunder hurtigere på mediumdækket bagerst end Hamilton er på soft dækket forrest.

Alonso angriber Hamilton, hvor Rosberg misser et forsøg på at overhale Räikkönen. Massa smutter med forbi, hvor begge ferrarier nu ligger forrest!

Kimi forsøger at lave samme trick mod Hamilton, men det lykkes ikke endnu.

Nico Rosberg Copyright Daimler-Benz

Omgang 6-10
Ricciardo pitter, hvor Hülkenberg har overhalet både Vettel og Rosberg.

Hamilton og Rosberg pitter begge to, hvor Sutil har ødelagt sin bagvinge. Der er ild i bilen hvor Force India teamet forsøger at redde bilen. Det er dog slut for Sutil.

Ude på banen har Gutierrez lavet en bremsefejl og kørt om i en anden - Hans fordæk er faldet af, og hans løb er slut.

Første pitrunde er så småt gået i gang, hvor Alonso og Räikkönen har pittet. Massa får at vide over radioen, at han skal pitte på næste omgang.

Lige nu er stillingen Hülkenberg, Vettel, Button, Pérez og di Resta.
Alle kørere skifter - naturligvis - til medium dækket.

Massa er kommet ud på banen efter både Räikkönen og Webber (P11) - Det har altså virkelig sænket ham at skulle blive en ekstra omgang på soft dækket inden han pittede. Til gengæld har Webber vundet gevaldigt på at skifte allerede på første omgang.

De første 6 kørere mangler endnu at pitte. Disse inkluderer stadig de før skrevne.

Massa benytter sin DRS til at smutte forbi Webber til P11. Han synes ustoppelig og smutter også forbi Bottas for P10.

Felipe Massa Copyright Ferrari Media

Omgang 11-15
Eftersom de første endnu ikke har pittet, får I stillingen fra P6:
Alonso
Hamilton
Räikkönen
Vergne
Massa
Webber
Bottas
Grosjean
Ricciardo
Maldonado

Forskellen på medium- og soft dækket er på omkring 1 sekund pr. omgang.

Vettel spørger over radioen, om han er hurtig nok. Han siger, han ville kunne køre et halvt sekund hurtigere end han gør lige nu, men får dog at vide fra teamet, at han sådan set kører hurtigt nok.

Alonso indhenter over et sekund på Hülkenberg pr. omgang. Han har ca. 9 sekunder op til Hülkenberg, og skal forbi Pérez, Button og Vettel først.

Vettel og Hülkenberg pitter på 14. omgang.

Daniel Ricciardo Copyright Getty Images/Toro Rosso

Mark Webber forsøger at overhale Vergne, men rammer ham i stedet, så Vettel smutter forbi efter sit pitstop.
Vergne holder stadig på banen, medens Webber kører videre med en ødelagt frontvinge.

Han spørges over radioen, hvordan front vingen føles, og selvom han siger, den lader til at fungere OK, så vil de have ham i pit til at få den skiftet.

Kimi rammer samtidigt Pérez, men uheldet er langt mindre alvorligt.
Over radioen siger Kimi "Hvad fanden laver han?!"

Webber kører langsomt på banen nu efter sit pit stop. Han sidder fast i 3. gear.

Omgang 16-20
Stillingen lyder:
Button
Alonso
Hamilton
Räikkönen
Pérez
Massa
Vettel
Hülkenberg
Rosberg
Grosjean

Kimi Raikkonen Copyright Lotus GP

Det meddeles, at der kigges på begge skrevne uheld fra stewards.
Webber har mistet baghjulet nu og holder altså stille i kanten af banen.
Alt er gået galt for australieren denne weekend.

Begge McLaren kørere mangler stadig at pitte her på 18. omgang.
Alonso er kun 0.3 sekunder fra Button, men kan ikke komme forbi endnu.

Massa (P8) kører i pit for anden gang. Det samme gør Rosberg fra P11. De kommer ud som 11 og 12.

Omgang 21-25
Så får Alonso overhalet Button, der endnu mangler at pitte.
Rosberg allerede i pit igen - Det lader til teamet må have lavet en fejl ved det sidste.

Räikkönen forsøger sig på Hamilton. De går begge i pit lige efter hinanden. Stoppet er dog ikke nok for at Räikkönen kan komme forbi på den måde.

Det meddeles, at Rosberg pittede igen grundet en langsom punktering.
Han er gået i pit igen og hans løb er slut. Hvorfor vides endnu ikke.

Alonso går i pit fra P1, efterfulgt af Button. Grosjean og Ricciardo følger trop.

Stillingen lyder:
Vettel
Hülkenberg
Alonso
Button
Pérez
Hamilton
Räikkönen
di Resta
Massa
Grosjean

Omgang 26-30
Alonso sætter hurtigste tid fra P3. Vergne og Ricciardo kæmper om P11 - En duel, som Ricciardo vinder.

Alonso smutter forbi Hülkenberg for P2. Der er omkring 4 sekunder op til Vettel.
Teamkammerat Massa kæmper for at komme forbi di Resta for P7. Det synes dog ikke at lykkes for brasilianeren.

Button får at vide over teamradioen, at han skal kæmpe for at holde Hamilton bag sig, selvom de to har meget forskellige dækstrategier.

Den opgave var ikke mulig for Button at holde, så Hamilton smutter forholdsvist nemt forbi for P4.

Paul di Resta Copyright Sahara Force India

Alonso snupper ret nemt Vettel, da han når op til ham. Hans dæk er langt friskere. Alonso derfor P1. Vettel fik desuden at vide, at han ikke burde spilde tid på at kæmpe mod Alonso, netop af samme grund.

Omgang 31-35
Räikkönen ligger helt oppe bag Button, sulten efter at snuppe P4. Hans frontvinge er stadig ødelagt, men det lader ikke til at genere finnen.

Vettel bliver kaldt i pit.

Button synes ikke at kæmpe tilbage, og Kimi nupper P4 fra ham, hvor Vettel pitter og kommer ud som 8'er.

Hülkenberg, også på nye dæk, sætter hurtigste tid fra P7.

Stillingen er øjeblikkeligt:
Alonso
Hamilton
Räikkönen
Button
Hülkenberg
Vettel
Massa
Ricciardo
Grosjean
Vergne

Grosjean, Ricciardo og Vergne ligger og skiftes om at være forrest af de 3.

Kimi bliver spurgt over radioen, om han har brug for mere front vinge. De får et klart ja som svar. Han kører nu i pit. Et nyt sæt dæk, lidt skruen på frontvingen og Kimi er på vej ud på banen igen.

Romain Grosjean Copyright Lotus GP

Omgang 36-40
Vettel er nået op bag Button med lige over 1 sekunds forskel.
DRS og han er foran for P3.

Hülkenberg og Massa laver deres formegentligt sidste pitstop. De kommer ud LIGE ved siden af hinanden, men Hülkenberg giver sig ved udgangen af pitlane.

Hamilton går ind til sit tredje pitstop. Han er ude igen som 6'er bag Ricciardo.

Stillingen lyder:
Alonso
Vettel
Button
Räikkönen
Ricciardo
Hamilton
Grosjean
di Resta
Massa
Hülkenberg
Pérez

Button er eneste kører i feltet, der endnu kun har 1 pitstop.

Omgang 41-45
Nede bagerst i feltet fører Marussia foran Caterham med Bianchi, Pic, Chilton og Van der Garde.

Hamilton sætter hurtigste tid, men Kimi svarer igen med hurtigste tid omgangen efter. De to ligger h.h.v. 4'er og 5'er.

Alonso får beskeden "BOX nu" af teamet. Tid til hans pit stop.
Han kommer ud bag Vettel, der endnu mangler sit sidste pit stop.

Hamilton sætter igen jagten på Kimi ind med en hurtigste omgang. Der er 1.1 sekunder mellem briten og finnen.

Sebastian Vettel Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Alonso snupper v.h.a. DRS førstepladsen tilbage fra Vettel.

Räikkönen får overhalet Button for P3. Hamilton ligger lige bag og følger trop på ydersiden af Button.

Omgang 46-50
Pérez og Grosjean ligger og kæmper for de sidste point.

Räikkönen og Hamilton henter så småt ind på Vettel.
Alonso synes at have en let føring; 6 sekunder foran Vettel og med hurtigste tid.

Stillingen er øjeblikkeligt:
Alonso
Vettel
Räikkönen
Hamilton
Button
di Resta
Massa
Ricciardo
Hülkenberg
Grosjean

Valtteri Bottas øjeblikkeligt P12 Copyright Williams F1

Button tager sit pit stop fra P5. Han kommer ud bag Massa som 7'er, men det er på soft dækket.

Hamilton ligger endnu bag Räikkönen og kæmper. Der er stadig 1 sekund mellem de to.

Omgang 51-55
Button kører nemt forbi Massa for P6 nu, hvor han har fået nye dæk.

Så smutter Vettel i pit til sit sidste stop. Et fint stop fra Red Bull, og Vettel er ude igen som 4'er. Han får at vide, at der er masser af plads ned til di Resta, så han kan bare køre sit eget ræs.

Bottas laver sit tredje stop fra P13.

Med tre omgange igen er Hamilton endelig inden for DRS zonen. Men det hjælper ham ikke nok til at komme forbi.

Vettel sætter fænomenal tid - 4 sekunder hurtigere end drengene foran.
Hans dæk er dog allerede ved så småt at gå i stykker igen.

Sidste omgang
Der er kun to sekunder op til Hamilton for Vettel nu på sidste omgang. Kan han nå det?

Trafik for Hamilton gør det ikke lettere for Hamilton. Vettel er nu helt oppe bag ham.

Alonso tager sejren uden problemer.
Räikkönen bliver 2'er, og Hamilton klarer LIGE trejdepladsen med 0.2 sekunders forskel ned til Vettel.

Vi slutter derfor:
Alonso
Räikkönen
Hamilton
Vettel
Button
Massa
Ricciardo
di Resta
Grosjean
Hülkenberg
Pérez
Vergne
Bottas
Maldonado
Bianchi
Pic
Chilton


Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 3. Fernando Alonso Scuderia Ferrari
P
1T36:26.945 3 25
3. 1. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1T36:39.245 3 15
4. 9. Sebastian Vettel Oracle Red Bull Racing
P
1T36:39.445 3 12
5. 8. Jenson Button McLaren Formula 1 Team
P
1T37:02.145 2 10
6. 5. Felipe Massa Scuderia Ferrari
P
1T37:07.745 3 8
11. 12. Sergio Perez McLaren Formula 1 Team
P
1T37:30.745 2 0
13. 17. Valtteri Bottas Williams Racing
P
1T38:00.745 3 0
14. 15. Pastor Maldonado Williams Racing
P
1T38:02.345 3 0
DNF / Ikke-fuldførte
19. 4. Nico Rosberg Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
21 omg. 4 0
20. 23. Mark Webber Oracle Red Bull Racing
P
15 omg. 2 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Vettel: Pole ikke realistisk Løbsresume, Kinas GP: Alonso vinder »