Pirelli frifinder sigselv

Det var ikke dårligt gummi, der forårsagede de mange dækeksplosioner i Silverstone, og det havde heller ikke noget med stål kontra kevlar i dækkene at gøre. Det var flere forskellige fejl, der var skyld i eksplosionerne.

Pirellis dæk . Copyright Pirelli

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 3/7 2013 klokken 11:07

Pirelli udsendte tirsdag to pressemeddelelser omkring de mange dækproblemer, der blev oplevet i løbet i søndags. Den italienske dækfabrikant frifinder sig selv, og kalder det uheldige omstændigheder eller rettere holdenes egen skyld, at uheldene skete.

For eksempel er flere bagdæk blevet vendt rundt, så højre bagdæk er blevet flyttet til venstre. Det vil normalt ikke give nogen problemer, men 2013-dækkene har en asymmetrisk struktur, og der er derfor forskel på højre- og venstre bagdæk.

Jean-Eric Vergne var en kører, der mærkede dækeksplosionen på nærmeste hold.
Copyright Getty Images/Toro Rosso


For lavt dæktryk var også en synder, hvor holdene har haft mindre tryk i dækkene end anbefalet af Pirelli, hvilket har belastet dækkene ekstra meget. Endvidere brugen af ekstrem camber, hvor dækkene monteres med en hældning er også en årsag.

Også de høje kerbs på Silverstone bærer en del af skylden, og netop en sådan findes i sving fire på Silverstone, hvor kørerne kommer meget aggressivt henover på grund af den efterfølgende langside.

Så Pirelli mener ikke, at der er noget i vejen med deres dæk, og hvis problemet havde været ekstremt, så burde alle hold have haft langt flere problemer.

Pirelli tager dog også noget af skylden. Blandt andet for at vende dækket uden hensyntagen til den asymmetriske struktur i dækket. Samtidig ønsker de at få indført et regelsæt omkring undertryk i dækkene og brugen af ekstrem camber. Noget de ønsker bliver checket op af FIA’s delegerede.

Felipe Massa med sit ødelagte Pirelli-dæk
Copyright Ferrari Media


De nye kevlardæk indføres nu i forbindelse med det tyske grand prix udenom holdene, der ikke kunne enes omkring dette. De indføres af sikkerhedshensyn, og det bliver forbudt at vende dækkene, da de også har en asymmetrisk struktur.

Til Ungarns grand prix indføres en helt ny serie dæk med symmetrisk struktur, der skal bruges til resten af sæsonen, og de vil ligne dækkene fra 2012, men er ikke 2012-dækkene. De compounds som vi kender videreføres i den nye dækserie.

De nye dæk får deres testdebut i ungdomstesten på netop Silverstone fra den 17. til 19. juli.

Pirelli motorsportschef Paul Hembery er ked af de mange episoder, men takker samtidig alle involverede for deres samarbejde og den støtte Pirelli har fået.
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Englands GP – Galleri Ferrari frygter for racet i 2014 »