Englands GP: 1. frie træning

McLaren viste sig frem i dagens første træning på Silverstone, mens Red Bull reserven Hadjar understregede at det ikke er nemt at kører i den hurtige Red Bull racer. Magnussen sad over.

McLaren Saudi Arabien . Copyright McLaren Media

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 5/7 2024 klokken 14:07

Weekendens første træning var knapt sat i gang, da VCAP kører Yoki Tsunoda spandt af og endte i sandet, hvor bilen, trods alt uden skader, gravede sig godt ned og derfor måtte løftes væk.

Det betød så, at der kom rødt flag, da der skulle maskineri på banen. Ikke nogen optimal start på weekenden for Tsunoda.

Efter oprydningen begyndte de øvrige kørere at sætte brugbare tider, hvor Sainz i Ferrari, hurtigt satte sig op i front, tæt forfulgt af de to Mercedes-kørere.

Verstappen var også med fra start, mens Hadjar, der her i FP1 havde fået lov til at låne Sergio Perez' Red Bull racer, hvilket i første omgang var meget langsomt.

Banen var fra start, let fugtig og kuld, hvilket var medvirkende til at tiderne ikke ligefrem var prangende og også kan undskylde Tsunodas fejl en smugle.

Lidt over halvvejs inde i træningen viste Verstappen sig lidt frem, for første gang, da han satte en tid der var hurtigst af alle, med en god margin.

Kort efter rykkede Russell meget tæt på Verstappen, mens Leclerc og Sainz også kom tættere på. Denne gang var Leclerc hurtigst, men Sainz var fortsat på Hard dækket og kun lige omkring 2 hundrededele sekund langsommere end Leclec.

En tur rundt med Hadjar, viste at det ikke kun er Perez der har det svært med den hurtige Red Bull racer, da han flere gang var meget tæt på at kører af banen.

Hos McLaren viste man igen, at de er et hold vi skal holde øje med, men dog uden at de var ude og sætte de hurtigste tider.

Lando Norris virkede mest komfortabelt af de to, hvilket peger i retning af, at vi kan forvente en ny tæt duel mellem ham og Verstappen.

Med lidt over 10 minutter igen, rykker Norris så Mclaren raceren i front, mens Lance Stroll pludselig melder sig ind i kampen og rykker op på P2, mellem de to McLaren racere. Verstappen på P4.

Noget kunne tyde på, at Aston Martin har fundet noget af formen, da det ikke kun var Stroll, men også Alonso der formåede at sætte konkurrencedygtige tider.

Med lidt over 7 minutter tilbage, kravlede Piastri i pit, efter han oplevede problemer med hydraulikken. Faktisk var han så uheldig, at han ikke nåede ind til garagen.

Det betød at de kørere der havde plan om at pitte, måtte blive ude, da Piastri holdt i sporet. McLaren fik dog hurtigt deres mekanikere ud til ham, så bilen kunne blive skubbet ind og alle andre kunne pitte.

Hos HAAS havde Bearman fået lov til at låne Kevin Magnussens bil, mens Doohan havde fået Pierre Gaslys bil hos Alpine og Colapinto havde fået Sargeants Williams racer.

Bearman var den hurtigste af alle afløserne, mens indsatsen fra Hajar nærmest var pinlig.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Lando Norris McLaren
P
1:27.420 + 0.000 26
2. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
P
1:27.554 + 0.134 22
3. Oscar Piastri McLaren
P
1:27.631 + 0.211 18
4. Max Verstappen Red Bull Racing
P
1:27.729 + 0.309 25
5. George Russell Mercedes AMG
P
1:27.738 + 0.318 26
6. Fernando Alonso Aston Martin F1 Team
P
1:27.794 + 0.374 27
7. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:27.858 + 0.438 26
8. Charles Leclerc Ferrari
P
1:27.903 + 0.483 26
9. Carlos Sainz Jr. Ferrari
P
1:27.925 + 0.505 27
10. Esteban Ocon Alpine F1
P
1:27.974 + 0.554 24
11. Nico Hülkenberg Haas F1 Team
P
1:28.082 + 0.662 22
12. Valtteri Bottas Stake F1 Team
P
1:28.254 + 0.834 26
13. Daniel Ricciardo RB F1 Team
P
1:28.477 + 1.057 24
14. Oliver Bearman Ferrari
P
1:28.536 + 1.116 25
14. Oliver Bearman Haas F1 Team
P
1:28.536 + 1.116 25
15. Guanyu Zhou Stake F1 Team
P
1:28.590 + 1.170 24
16. Alexander Albon Williams
P
1:28.649 + 1.229 25
17. Jack Doohan Alpine F1
P
1:28.735 + 1.315 22
18. Franco Colapinto Williams
P
1:29.078 + 1.658 24
19. Isack Hadjar Red Bull Racing
P
1:29.270 + 1.850 15
20. Yuki Tsunoda RB F1 Team
P
1:29.864 + 2.444 5
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Watt til Viaplay Englands GP: 2. frie træning »