Mercedes roser Vesti

Formel 1-feltet er taget en tur til Mexico for at køre oppe i højderne. Denne weekend er ekstra speciel set med danske briller, og der bliver sendt masser af roser fra Mercedes i retning af deres testkører.

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 25/10 2025 klokken 11:10

Formel 1-feltet er i Mexico, hvor der venter et brag af en weekend på banen, der ligger 2,2 km over havets overflade.

En anden, der også var helt oppe at flyve, er danske Frederik Vesti, der for anden gang i denne sæson fik chancen for at prøve Mercedes’ W16. Danskeren er testkører for Mercedes, og mange af løbsweekenderne tilbringer han hjemme i teamets simulator i Brackley.

Denne weekend var det så tid til at prøve den ægte vare. Det gør man først og fremmest, fordi det er et krav fra Formel 1, at alle kørere – undtagen rookies – skal låne raceren ud til en træningssession mindst to gange hver sæson.

I Mexico var det så tid til at give den gas – og det gjorde danskeren også.

Som altid har køreren et program, der skal gennemføres for ingeniørerne, og det gjorde Vesti til punkt og prikke. Danskeren får megen ros for det arbejde, han udfører for Mercedes, og denne weekend var ingen undtagelse.

Vesti gennemførte både enkelte hurtige omgange og de såkaldte high fuel-omgange – både på soft- og harddæk.

Han nåede at køre hele 32 omgange, så der er nok dømt ømme nakkemuskler for den unge, talentfulde dansker. Hurtigste tid blev 1:19.689, hvilket placerede ham på en 14.-plads og som tredjehurtigste rookie. Som Mercedes dog påpeger, sluttede Vesti af med høj brændstofmængde, mens de rookies, der sluttede foran ham, fortsatte på lavt brændstof – så det giver et lidt skævt billede.

Om ikke andet gjorde Vesti det rigtig flot, og det medfører store roser fra både George Russell og Andrew Shovlin i Mercedes’ officielle pressemeddelse.

“Som Formel 1-kører får man sjældent chancen for at gå op på tribunerne og se bilerne på banen, for som regel sidder man jo selv bag rattet! Jeg benyttede dog muligheden, mens Fred kørte i min bil under FP1, til at opleve det selv,” siger George Russell.

“Det var en rigtig fed oplevelse – og samtidig var det godt at kunne se, hvordan Fred gjorde et fremragende stykke arbejde i mit sted og satte os i en stærk position frem mod FP2,” tilføjer Russell.

Også Andrew Shovlin, Trackside Engineering Director hos Mercedes, har store roser til overs for danskeren:

“Banen har som altid lavt greb, når fredagens træning starter her, hvilket forklarer, hvorfor ni ud af de ti teams valgte at lade en ung kører tage pladsen i den første session. Af samme grund valgte George også at følge med fra sidelinjen, mens Fred gjorde et fremragende stykke arbejde med at gennemføre programmet i hans bil”.

“Han sluttede sessionen som den tredjehurtigste rookie, men brugte den sidste del af timen på long runs med høj brændstofmængde for vores skyld – og blev kun slået af kørere, der kørte hele sessionen med lavt brændstof”.

“Som en fast del af vores udviklingsprogram i simulatoren har det været meget værdifuldt at give Fred lidt reel køretid i den rigtige W16,” slutter Andrew Shovlin.

Også danskeren havde et par positive ord med om dagens fantastiske oplevelse.

“Det var fantastisk at være tilbage i W16’eren på banen i dag. Jeg har tilbragt tusindvis af timer sammen med teamet i Brackley i simulatoren for at hjælpe med at udvikle bilen sammen med George, Kimi og Valtteri. At få min anden oplevelse bag rattet – efter at have kørt FP1 i Bahrain – var helt fantastisk”.

“ Disse sessioner er så vigtige, fordi de giver os ekstra viden, som vi kan bruge i arbejdet på fabrikkerne, så vi hele tiden kan forbedre vores sammenhæng mellem simulator og virkelighed”.

“Selve timen på banen forløb rigtig godt. Mine omgange var stabile, og som team lykkedes det os at gennemføre hele vores program”.

“Man vil selvfølgelig altid gerne have flere omgange og sætte den hurtigst mulige tid, men jeg steg ud af bilen meget glad og tilfreds med det arbejde, jeg leverede”.

Jeg ser nu frem til at hjælpe teamet i resten af sæsonen ved at bruge den erfaring, jeg fik i dag, mens vi kæmper for andenpladsen i konstruktørmesterskabet,” slutter Frederik Vesti.

Nu venter vi bare på, at Mercedes giver danskeren en fast mulighed i Formel 1.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
S
1:17.392 + 0.000 0
2. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
S
1:17.545 + 0.153 0
3. Kimi Antonelli Mercedes-AMG Petronas
S
1:17.566 + 0.174 0
4. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
S
1:17.643 + 0.251 0
5. Lewis Hamilton Scuderia Ferrari
S
1:17.692 + 0.300 0
6. George Russell Mercedes-AMG Petronas
S
1:17.829 + 0.437 0
7. Yuki Tsunoda Oracle Red Bull Racing
S
1:17.883 + 0.491 0
8. Fernando Alonso Aston Martin Aramco F1
S
1:17.938 + 0.546 0
9. Carlos Sainz Jr. Williams Racing
S
1:17.939 + 0.547 0
10. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1
S
1:17.954 + 0.562 0
11. Liam Lawson Racing Bulls
S
1:18.218 + 0.826 0
12. Oscar Piastri McLaren Formula 1 Team
S
1:18.232 + 0.840 0
13. Esteban Ocon Moneygram Haas F1 Team
S
1:18.266 + 0.874 0
14. Isack Hadjar Racing Bulls
S
1:18.281 + 0.889 0
15. Gabriel Bortoleto Stake F1 Team Kick Sauber
S
1:18.323 + 0.931 0
16. Nico Hülkenberg Stake F1 Team Kick Sauber
S
1:18.348 + 0.956 0
17. Oliver Bearman Moneygram Haas F1 Team
S
1:18.442 + 1.050 0
18. Franco Colapinto BWT Alpine F1 Team
S
1:18.721 + 1.329 0
19. Alexander Albon Williams Racing
S
1:18.855 + 1.463 0
20. Pierre Gasly BWT Alpine F1 Team
S
1:19.194 + 1.802 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.