Mexicos GP: 3. frie træning

Formel 1-feltet er taget til Mexico, der er kendt for passionerede fans og den høje beliggenhed. Det sætter alt fra kørere til racerne på prøve. Her er højdepunkterne fra den tredje frie træning.

Lando Norris bag Max Verstappen. Mexicos GP 2024 . Copyright McLaren Media/LAT Photography

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 25/10 2025 klokken 23:10

Formel 1 er taget til Mexico for at køre sæsonens 20. Grand Prix-weekend. Luften er tynd deroppe, så weekenden bliver lidt anderledes, end fansene er vant til. Bilerne er nemlig proppet med alt det grej, de har liggende, der kan lave downforce, men alligevel er det svært for racerne at præstere, som de plejer.

Banen er forholdsvis kort med kun 4,304 km, men den ligger næsten halvt så højt over havets overflade, som den er lang – nemlig 2,2 km.

Den hurtigste omgang nogensinde er kørt i tiden 1:14.758 af Max Verstappen, men med den fart, han har for tiden, er han godt på vej til at slå den.

Dækkene denne weekend er de hårde C2-dæk, medium C4 og bløde C5. Den opmærksomme læser kan se, at Pirelli har sprunget et compound over.

Der er ikke særlig meget aktivitet fra start. Syv minutter inde har kun seks kørere været ude på banen: Verstappen, Stroll, Alonso, Hamilton, Colapinto og Gasly. Kort tid efter kører de to Sauber-racere også ud.

Hamilton forbremser sig i et sving og må en tur af banen, men han kan fortsætte uden problemer.

Hamilton gentager problemet på næste omgang. Det er selvfølgelig også træning, men han låser det højre forhjul og må en tur gennem græsset.

Ti minutter inde i sessionen er 11 kørere ude på banen.

Hülkenberg kører ud af pitten, og der kommer en stor røgsky ud af raceren. Han vælger dog at fortsætte sessionen. Samtidig er teamkammeraten Bortoleto hurtigste mand – i et par minutter, indtil Hamilton får sat en god omgang sammen og sniger sig i front.

Kørerne starter ud på en god blanding af medium- og softdæk i denne session.

Sainz på soft giver det et forsøg og sniger sig i front med to lilla sektorer i sektor 2 og 3.

Leclerc forbremser sig i et sving og må køre af en lille sti ud på banen igen.

Hadjar bliver fanget i trafik i stadionsektionen, og franskmanden klager over radioen over, at en af de to McLaren-racere ligger midt på banen. Problemet er, at de kørere, der skal starte en omgang, gerne vil have en optimal udgang af sving 16 og ned ad langsiden. Derfor kører de ekstra langsomt dér for at få optimal afstand til den forankørende – og dermed luft til at få en omgang uden forstyrrelser.

Sainz er på sin niende omgang på dækket og er tæt på at sætte hurtigste tid. Han er kun 0,032 sek. efter Norris på den omgang.

Russell siger over radioen, at han ikke kan få mediumdækket til at virke. Det er ikke så optimalt, da det er et af de mest populære dæk denne weekend.

Omgangen efter ser det dog ud til, at Russell har fået gang i mediumdækkene alligevel – han sætter nemlig tredjehurtigste tid.

41 minutter inde starter kvalifikationssimuleringen, og Albon er første mand til at give det et skud. De friske dæk og banens udvikling har stor betydning for omgangstiden. Det er dog ikke nok, da han forbremser sig ind i sving 13 og tager en tur af banen.

Hadjar sætter ny bedste tid – 0,49 sek. foran nr. to.

Nu bliver der byttet godt rundt på tabellen: Piastri sniger sig i front, men kort efter tager Leclerc føringen – og kort efter igen kommer Antonelli også foran. Der er heftig aktivitet i front hele tiden. Kørerne er på nye softdæk, og banen udvikler sig konstant.

Man skal dog ikke undervurdere hastigheden til søndagens løb. Under fredagens træning var Leclerc tydeligt imponeret over McLarens hastighed på long runs.

Hadjar brokker sig igen over radioen over en anden kører – denne gang er det Gasly, der får en hård medfart med ordene.

Albon melder over radioen, at han har problemer med raceren.

Verstappen melder, at han ikke har noget greb i raceren – hverken foran eller bagpå.

Bortoleto klager over radioen over Piastri, der ligger i vejen.

Norris slutter i front med Hamilton lige bag sig, 0,345 sek. efter. På tredjepladsen finder man Russell, der også viser gode takter for tiden.

Du kan se alle placeringerne i tabellen nedenfor.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
S
1:16.633 + 0.000 0
2. Lewis Hamilton Scuderia Ferrari
S
1:16.978 + 0.345 0
3. George Russell Mercedes-AMG Petronas
S
1:17.145 + 0.512 0
4. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
S
1:17.199 + 0.566 0
5. Oscar Piastri McLaren Formula 1 Team
S
1:17.232 + 0.599 0
6. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
S
1:17.242 + 0.609 0
7. Kimi Antonelli Mercedes-AMG Petronas
S
1:17.253 + 0.620 0
8. Isack Hadjar Racing Bulls
S
1:17.396 + 0.763 0
9. Yuki Tsunoda Oracle Red Bull Racing
S
1:17.415 + 0.782 0
10. Gabriel Bortoleto Stake F1 Team Kick Sauber
S
1:17.526 + 0.893 0
11. Liam Lawson Racing Bulls
S
1:17.552 + 0.919 0
12. Esteban Ocon Moneygram Haas F1 Team
S
1:17.574 + 0.941 0
13. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1
S
1:17.598 + 0.965 0
14. Nico Hülkenberg Stake F1 Team Kick Sauber
S
1:17.664 + 1.031 0
15. Carlos Sainz Jr. Williams Racing
S
1:17.801 + 1.168 0
16. Alexander Albon Williams Racing
S
1:17.994 + 1.361 0
17. Oliver Bearman Moneygram Haas F1 Team
S
1:18.046 + 1.413 0
18. Pierre Gasly BWT Alpine F1 Team
S
1:18.412 + 1.779 0
19. Franco Colapinto BWT Alpine F1 Team
S
1:18.581 + 1.948 0
20. Fernando Alonso Aston Martin Aramco F1
M
1:18.611 + 1.978 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.