Formel 1 er en af verdens dyreste sportsgrene, og det er her hvor selve rattet koster mere end en almindelig personbil.
Det er ikke nogen hemmelighed, at de største teams også har de største budgetter. Og med de største budgetter følger også flere ressourcer.
Derfor har der i mange år været en forskel imellem de store teams, og så alle de andre (også kaldet Formel B, eller Formel 1,5).
For at undgå at udgifterne for at kunne kæmpe med om mesterskabet ikke bare løber løbsk (de store hold bruger 2-3 mia. danske kroner om året), så har F1 valgt at indføre et budgetloft.
Det træder i kraft allerede i 2021-sæsonen.
I 2020-sæsonen (hvor 2021-bilen skal udvikles) er der ikke noget budgetloft, så der forventes det, at de store teams sprænger budgetterne, og kommer langt foran udviklingsmæssigt.
Men i 2021-sæsonen falder hammeren.
Og hvad bliver konsekvenserne så, for at bryde budgetloftet?
Der kan ske en eller flere af disse følgende ting:
- Fratagelse af point fra kører- og/eller konstruktørmesterskabet.
- At blive ekskluderet fra mesterskabet fuldstændig.
Straffen for at få frataget point i konstruktørmesterskabet lyder ikke så farligt på papiret. Det kan dog vise sig at blive en dyr fornøjelse, hvis de manglende point rykker holdet flere pladser tilbage i konstruktørmesterskabet.
Holdene bliver nemlig tildelt præmiepenge i millionklassen, alt efter deres placering i konstruktørmesterskabet, når sæsonen er slut.
Kinas Grand Prix 2019. Vinderen er: Lewis Hamilton
Copyright Mercedes AMG
Den officielle FIA-præmieuddeling foregår oftest i december måned (når sæsonen lige er slut). Her får vinderne af de forskellige motorsportsklasser tildelt hver deres titler for sæsonen der lige er afsluttet.
Men hvad så hvis et af holdene bryder dette budgetloft, og titlerne allerede er tildelt? Det er der heldigvis taget højde for.
Holdene kan blive straffet op til fem år efter overskridelse af budgetloftet. Så der vil stadigvæk være mulighed for at fratage både point, mesterskabstitler og præmiepenge, selvom overskridelsen af budgetloftet først opdages senere.
Alle parter vil helst undgå at stå i den situation, så derfor vil der blive foretaget løbende kontroller igennem hele sæsonen.
Abu Dhabis Grand Prix 2019. Ferrari fredag
Copyright Ferrari
Én gang om året, skal alle holdene så aflægge en fuld rapport over alle sæsonens udgifter.
Hvis regnskabsåret for det enkelte hold slutter d. 31 dec., så skal der afleveres en fuld rapport senest d. 31 marts kl. 19 (eller næstfølgende hverdag, hvis d. 31 falder på en weekend).
Nu bliver det så spændende at følge med i, om de store hold virkelig formår at holde den største tegnebog i baglommen når 2021-sæsonen er skudt igang.