Racing Point afviser beskyldninger

Racing Point er siden vintertestene blevet beskyldt for at køre i en kopi-racer, men nu siger holdet fra overfor protesterne.

RP20 under vintertest onsdag . Copyright BWT Racing Point

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 14/7 2020 klokken 10:07

Racing Point overraskede det meste af feltet, da de begyndte at snakke om podieplaceringer i den her sæson.

Overraskelsen blev ikke meget mindre, da teamet præsenterede deres våben til at opnå det. Teamet præsenterede nemlig, hvad der ligner, en kopi af Mercedes’ 2019-bil.

Nogle joker med at der måske er nogle USB-drev fra Mercedes, som har skiftet hænder. Selv siger Racing Point, at de blot har taget mange billeder af 2019-bilen og simpelthen kopieret den.

Det er ikke ulovligt at få inspiration fra konkurrenterne til aerodynamisk design, men det er ulovligt at købe dele direkte af konkurrenten.

Inden sæsonstarten skulle Racing Point forklare overfor FIA, hvordan de er kommet frem til netop den udvikling - en høring som de blev frikendt i.

Østrigs Grand Prix 2020. BWT Racing Point på Red Bull RingØstrigs Grand Prix 2020. BWT Racing Point på Red Bull Ring
Copyright BWT Racing Point


Efter Steiermarks GP er den gal igen. Christian Horner er blæst bagover af Racing Points fart, og Renault har givet en formel protest til FIA, baseret på teamets bremsetragte for og bag. Renault mener nemlig, at de er tro kopier af Mercedes’ 2019-dele.

FIA har godtaget franskmændenes protest, så nu starter der en undersøgelse, hvor bl.a. Mercedes skal indlevere deres 2019-bremsetragter.

Det har så fået Racing Point op i det røde felt og får det canadiske team til at afvise alle beskyldninger, ifølge Skysports .

“BWT Racing Point er meget skuffede over at se, at der bliver stillet spørgsmålstegn ved dets resultater i Steiermarks GP ud fra hvad anses som misforstået og dårligt informeret protest” siger teamet i en udtalelse.

“Ethvert forslag om forseelse afvises hårdt, og holdet vil tage alle nødvendige skridt for at sikre korrekt anvendelse af reglerne på de faktiske forhold”

“Holdet er overbevist om, at protesten vil blive afvist, når det har forelagt sit svar”.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1T22:50.683 2 25
2. 4. Valtteri Bottas Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1T23:04.402 2 18
3. 2. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
1T23:24.381 2 15
4. 6. Alexander Albon Oracle Red Bull Racing
P
1T23:35.083 2 12
5. 9. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
P
1T23:52.153 2 10
9. 3. Carlos Sainz Jr. McLaren Formula 1 Team
P
70 omg. 2 3
10. 13. Daniil Kvyat Scuderia AlphaTauri
P
70 omg. 2 1
12. 15. Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team
P
70 omg. 2 0
13. 20. Romain Grosjean Moneygram Haas F1 Team
P
70 omg. 2 0
15. 7. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
P
70 omg. 2 0
16. 11. George Russell Williams Racing
P
69 omg. 2 0
17. 18. Nicholas Latifi Williams Racing
P
69 omg. 2 0
DNF / Ikke-fuldførte
19. 14. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
P
4 omg. 2 0
20. 10. Sebastian Vettel Scuderia Ferrari
P
1 omg. 2 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Ricciardo rystet over Stroll Alt du skal vide om Circuito del Mugello »