Red Bull kunne og skulle måske have vundet Saudi-Arabiens Formel 1-grandprix, og Max Verstappen ville nok have stået øverst på skamlen, hvis det ikke lige havde været fordi, at hollænderen fik en straf for at skyde genvej i første sving.
Saudi Arabiens GP 2025. Max Verstappen på pole position
Copyright Red Bull Contentpool
Selv om der ikke var ret meget debat om selve straffen, og Verstappen ”slap” med en 5 sekunders straf – Liam Lawson fik senere en straf på 10 sekunder - på grund af, at hændelsen skete på første omgang, så blev straffen alligevel omdrejningspunktet på det efterfølgende officielle pressemøde med Piastri og Leclerc:
Verstappen besvarede spørgsmålet fra Tom Clarkson og
straffen på følgende møde: „Ja, det skete under starten, i sving 1 – og pludseligt var det omgang. Det hele skete superhurtigt.”
„Problemet er, at jeg ikke må sige min mening om det, for ellers blevet jeg bare straffet, så det er bedre ikke at sige noget om det.”
Saudi Arabiens GP 2025. Max Verstappen på pole position
Copyright Red Bull Contentpool
På det efter spørgsmål om, Verstappen ikke kunne fortælle lidt om kampen mod Piastri, svarede hollænderen koldt: ”Det hele skete så hurtigt”.
FIA-pressemødet med top 3 udviklede sig dermed til lidt af en farce og blev Verstappens stille protest mod FIA’s – eller måske rettere sagt FIA-præsidenten Mohammed Ahmad Sultan Ben Sulayems - forsøg på at regulere kørernes og teamenes sprogbrug, adfærd og tøjstil i Formel 1.
Ben Sulayems popularitet er i frit fald blandt kørerne, og for godt en uge siden under løbet i Bahrain så det ud til, at
Hamilton ikke gad give FIA-præsidenten en krammer på dennes opfordring.
FIA Præsident, Mohammed Ben Sulayem
Copyright FIA Formula 1
Ren sportsligt må Red Bull kunne glæde sig over, at deres bil ikke kan være så dårlig, som man ellers har hævdet.
Selv om Tsunoda udgik efter en kollision med Gasly på første omgang og man ikke fik set japanerens og den anden Red Bull-racers potentiale i løbet, formåede Tsunoda dog at kvalificere sig i top 10.
At hverken Piastri i McLaren og Verstappen i Red Bull ikke formåede rigtigt at presse hinanden på banen i Jeddah kan måske skyldes den såkaldte ”dirty air”, der var meget udpræget i Saudi-Arabien, og som slider på dækkene og dermed kompromittere senere overhalingsforsøg.
McLaren i Saudi Arabien.
Copyright McLaren Media
Lando Norris startede efter sit crash i kvalifikationen på en 10. plads, men englænderen formåede at arbejde sig frem til en godkendt 4. plads og kunne med lidt held have endt på podiet, hvis han havde været hurtigere end Charles Leclerc, der formåede at holde sine mediumdæk i live længere end alle andre.
Den anden Ferrari-kører Hamilton virker desillusioneret hos Ferrari:
Journalisten Ian Parkes, der blandt andet skriver for New York Times, bad Vasseur kommentere som Hamiltons udtalelser efter løbet om, at "der ikke er noget som helst positivt, som jeg kan tage med fra dagens løb". Vasseur gad vente på, at journalisten havde afsluttet sætningen og afbrød: "Jeg er ikke sikker på, at han har sagt det."
Men hvad var det Hamilton egentlig sagde?
I den såkaldte
TV-pen fortalte Hamilton, at løbet havde været "forfærdeligt", "temmelig dårligt" og at der "i øjeblikket" kommer til at være problemer. "Det kommer til at være sådan hele året" og: "Det kommer til at gøre ondt."
Lewis Hamilton. Japans GP 2025
Copyright Ferrari Media
Dermed kunne det tyde på, at Hamilton kommer til at kæmpe mod samme desillusion, som han også oplevede de sidste par år hos Mercedes.
Mercedes så svage ud i Saudi-Arabien: Selv om Russell og Antonelli sluttede som 5 og 6, virkede de en del langsommere end McLaren, Red Bull og i det mindste Leclercs Ferrari.
Mens Williams og Hadjar scorede de sidste point, måtte Liam Lawson finde sig i at få en 10 sekunders straf for at tage samme genvej samme sted som Verstappen. Det gav så Fernando Alonso en 11. plads, hvilket betyder at den dobbelte F1-verdensmester fortsat er uden point i år.
F1 75 showet pressemøde. Fernando Alonso, Aston Martin
Copyright Getty Images
Næste løb køres i Miami den 4. maj kl. 22 dansk tid.