Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 18/4 2025 klokken 17:04
Velkommen til 1. frie træning til Formula 1 STC Saudi Arabian Grand Prix 2025.
Formel 1-feltet er nemlig taget til Saudi-Arabien for at køre sæsonens femte F1-Grand Prix på den smukke Jeddah Corniche Circuit.
Banen er med sine 6,174 km en af de længere på F1-kalenderen 2025. Endnu mere unikt er det, at banen har 27 sving!
Til trods for de mange sving er banen faktisk den næsthurtigste på kalenderen. Bilerne kører med en gennemsnitlig hastighed på ca. 250 km/t. Det er en gennemsnitlig hastighed, der kun overgås af Monza-banen i Italien.
Pirelli-dækkene til weekendens herligheder er lige en takt blødere, end teamene har været vant til på Jeddah-banen. Pirelli har nemlig taget de hårde C3-, medium C4- og bløde C5-dæk med.
Vejret er solrigt med 28 grader i luften og hele 50 grader på asfalten, så solen brager godt ned over Jeddah-banen.
Modsat kvalifikationen køres første og tredje træning i varmere temperaturer og dagslys. De andre sessioner køres om aftenen, hvor lamperne på banen tændes, og temperaturerne er lavere.
Derfor gør det det også sværere, når holdene skal finde opsætningen på tværs af sessionerne.
Stort set hele feltet kører ud på banen fra start, så det afskrækker dem ikke, at banen er “grøn” – dvs. der ikke er kørt gummi i asfalten på bybanen – og at solen brager ned over asfalten.
Modsat sidste weekend i Bahrain er der ikke nogen juniorer i bilerne.
Antonelli er ude på sin første flyvende omgang og melder over radioen, at der er vibrationer fra bremserne.
Der er fart på fra start. Man ser on-board-billeder fra Piastris racer, hvor han kører 326 km/t i et af svingene.
Gasly forbereder sig og blokerer det ene forhjul. Han kan dog fortsætte uden de store problemer.
Hamilton kører for langt og må en tur af banen på et af de få afkørselsarealer. Han kan dog fortsætte uden problemer, men han har fået skidt på dækkene.
Piastri melder, at drikkedunken lækker ud i hjelmen. Det er trods alt fremskridt fra Bahrain, hvor den slet ikke virkede. Dog ikke optimalt med de hastigheder.
Alle kørere – med undtagelse af Sainz i Williams og de to Haas-drenge – starter ud på medium-dæk. Sainz og Haas starter på hard-dæk.
Bearman forbremser sig med fuld hastighed på vej ned mod sving 1, så hjulene blokerer, og der kommer en masse røg. Han melder over radioen, at han ikke ved, hvad der skete. Han kunne dog fortsætte ud på et af de få steder, hvor der heldigvis var afkørselsareal. Store dele af banen er nemlig dækket af betonbarrierer. Bearman kører i pit, så dækkene var nok blevet firkantede.
Doohan låser hjulet i sving 27, men det er det venstre forhjul, selvom belastningen var på det højre. Han følte sig forstyrret af den ene Aston Martin, der også kørte i svinget.
Sainz melder over radioen, at han er glad for bilens opsætning – især ved de høje hastigheder. Han føler, at bilen føles meget mere levende. Noget tyder altså på, at Williams har ramt opsætningen godt i deres første forsøg.
Sainz er da også første mand til at prøve soft-dækket, efter der er gået 27 minutter. Det rækker dog “kun” til en andenplads, lige efter Russell i Mercedes-raceren på medium-dæk.
Piastri følger trop, men han understyrer i sving 13 og mister en masse tid. Derfor må han nøjes med en tredjeplads.
Norris giver det også et skud på soft. Han er 1’er og næsten et halvt sekund foran Russell og Piastri, så englænderen viser, hvad McLaren-raceren kan.
Gasly er få centimeter fra væggen i sving 22, men han undgår den og kan fortsætte ufortrødent. Tabellen viser, at Gasly har været tættest på netop den væg i hele sessionen.
37 minutter inde giver Gasly det et skud, og han er hurtigste mand – 0,007 sek. foran Norris. Leclerc vil også lege med i front, og monegaskeren er 3’er, kun 0,070 sek. efter.
Sainz klager over radioen, at den ene Ferrari-kører forsøgte at lade ham passere i et farligt sving. Han beder faktisk over radioen, at nogen skal fortælle køreren, at han ikke må gøre det i det område.
Albon melder over radioen, at bilen ikke har nogen balance. Albon er dog på femtepladsen, så lidt kan han da.
Verstappen får at vide af ingeniøren over radioen, at han skal ofre noget af indgangen til sving 13 for at satse på en højere udgangshastighed. Det afvises af Verstappen, da bilen har problemer med balancen.
Russell melder over radioen, at der er noget galt under nedbremsningen. Han kan ikke sætte fingeren på, hvad der sker, men han bakker af for en sikkerheds skyld.
Leclerc rammer væggen ved udgangen af sving 4, men han kan fortsætte uden skader på raceren.
Piastri melder, at sædet er meget varmt. Det er det værste, han har oplevet i forhold til varme i sædet. Det mærkelige er, at det også er op ad ryggen og ved skuldrene.
Gasly ender som sessionens hurtigste mand, med Norris og Leclerc lige efter.
Piastri ender på fjerdepladsen, mens Albon og Russell følger trop. Interessant er det, at Sainz bliver nummer syv, så begge Williams-kørere ender i top syv. Noget tyder altså på, at Sainz havde ret, da han sagde over radioen, at bilen var god.
Du kan se kørernes placeringer i tabellen nedenfor.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)