Singapores GP: 1. frie træning

Formel 1-feltet er rykket til Singapore, her venter der en sprængfyldt weekend med masser af action, kunstigt lys og ekstra pres på kørerne. Her er højdepunkterne fra 1. frie træning i Singapore.

Singapores Grand Prix 2019 . Copyright Ferrari

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 30/9 2022 klokken 13:09

Marina Bay Street Circuit er navnet på weekendens kulisse, til det der bliver et glædeligt gensyn.

Formel 1 har ikke været i Singapore siden efteråret 2019, hvilket skaber ekstra glæde blandt alle involverede omkring løbet.

Banen sætter kørerne under pres og adskiller mændene fra drengene, når den høje fugtighed, og 23 sving sætter kørerne på arbejde.

Banen er med sine 5,063 km ikke en af de største på kalenderen, men det gør den ikke mindre hård. Banen har 23 sving og 3 DRS-zoner, så der er rigeligt at holde styr på.

Dækkene til weekenden er de blødeste i Pirellis sortiment, nemlig de hårde C3-dæk, medium C4 og bløde C5.

Vejret er 29 grader i luften og 38 grader på asfalten, med masser af solskin. Første og tredje frie træning køres nemlig, mens det er lyst. Luftfugtigheden er også på hele 74 %.

Første biler på banen er de to Alfa Romeo-racere. De får hurtigt selskab af resten af feltet. Fem minutter inde i sessionen, der er alle undtagen Leclerc ude på banen. Mekanikerne står stadig og roder med raceren. Der er angiveligt problemer med bremserne.

Der er heftig aktivitet på banen gennem sessionen. Det der kan blive svært for holdene er, at det lige nu ser ud til, at der kommer regn under løbet på søndag. Dermed gør det svært at lave en god opsætning af raceren til søndag, da man kører med anderledes setup i regnvejr.

Mercedes virker stærke den her weekend. De lå begge to og sejlede rundt nede i midterfeltet, det meste af sessionen. Russell forbremsede sig, og fortsatte direkte ind i barrieren. Dog uden der kom skade på raceren. Det virker til at bremserne blev en smule for varme. Der var nemlig stor rødudvikling fra dem efterfølgende.

Russell havde også problemer med torque. Pitvæggen siger, at det er differentialet, men det afkræftede Russell over radioen. Torque er den motorbremsende effekt, når du slipper gassen. På rattet kan man styre den motorbremsende effekt, så motoren kan holde hjulene igang. Så det kan føles som om, at motoren giver gas, selvom han har sluppet speederen.

Til sidst fandt sølvpilene og et ekstra gear, og Hamilton sneg sig overraskende i front af feltet, med Russell på femtepladsen.

Red Bull Verstappen og Perez startede ud med at ligge i front. Så det virker til, at de kommer til at kæmpe med Ferrari igen. Leclerc får dog sneget sig ind imellem i løbet af sessionen. Verstappen slutter på andenpladsen med Perez nede på fjerdepladsen.

Sainz havde en overstyring og var tæt på at køre i væggen, hvilket han luftede på radioen. Han gentager succesen i sving 22-23 og er utrolig tæt på at køre ind i væggen. Så det er en presset mand, den her weeken, der prøver at indhente Leclerc og de to Red Bull-racere. Han må dog tage til takke med sjettepladsen, med teamkammeraten P3,

Alpine havde igen Alonso oppe og snuse i den sjove ende af feltet i starten af sessionen, hvilket efterhånden er en trend for den aldrende spanier. Dog sank han langsomt ned på P10 igennem sessionen.

Ocon ville også med op i den sjove ende og lege med de store drenge, og han sluttede faktisk på en syvendeplads, som best of the rest..

McLaren haltede bagefter i dag og havde ikke en session, de virkede tilfreds med. Ricciardo blev P12 og Norris endte P19. Det er nok ikke tilfældet, når anden frie træning slutter.

Magnussen viste gode takter og endte på 14. pladsen. Mens teamkammeraten blev P18.

Stroll var ude og ramme væggen, han lavede en overstyring i sving fem, hvilket der var kraft nok i til at smadre baghjulet.
Stroll parkerede ved udgangen af sving 7. Han kunne ikke køre længere med den ødelagte racer. Det medførte et rødt flag. Canadieren sluttede dog alligevel på ottendepladsen, med Vettel nede på P11

Williams ligger igen i den tunge ende ende af feltet, og specielt Latifi har det svært. Canadieren har også fået at vide, han ikke fortsætter hos Williams, så det er nok ikke særlig sjovt at køre for tiden. Albon blev dog P16.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
S
1:43.033 + 0.000 19
2. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
S
1:43.117 + 0.084 20
3. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
S
1:43.435 + 0.402 16
4. Sergio Perez Oracle Red Bull Racing
S
1:43.839 + 0.806 15
5. George Russell Mercedes-AMG Petronas F1 Team
S
1:44.066 + 1.033 20
6. Carlos Sainz Jr. Scuderia Ferrari
S
1:44.138 + 1.105 23
7. Esteban Ocon BWT Alpine F1 Team
S
1:44.736 + 1.703 23
8. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1 Team
M
1:45.221 + 2.188 12
9. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
S
1:45.258 + 2.225 23
10. Fernando Alonso BWT Alpine F1 Team
M
1:45.336 + 2.303 11
11. Sebastian Vettel Aston Martin Aramco F1 Team
M
1:45.354 + 2.321 21
12. Daniel Ricciardo McLaren Formula 1 Team
S
1:45.724 + 2.691 20
14. Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team
S
1:46.028 + 2.995 21
15. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
S
1:46.081 + 3.048 25
16. Alexander Albon Williams Racing
S
1:46.119 + 3.086 19
18. Mick Schumacher Moneygram Haas F1 Team
S
1:46.601 + 3.568 22
19. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
S
1:46.680 + 3.647 21
20. Nicholas Latifi Williams Racing
S
1:47.092 + 4.059 17
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Singapores GP: løbsoptakt Singapores GP: 2. frie træning »