Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 25/11 2023 klokken 13:11
Formel 1-sæsonen lakker mod enden, og de røde slukker for sidste gang i den her sæson. Men inden det sker, så har teamene lige den sidste session, inden kvalifikationen køres senere i dag.
Banen er 5,281 km lang og med 16 sving, så det er en mellemstørrelse bane, der skal køres på.
Vejret er 28 grader og solskin, med 43 grader på asfalten. Så der er stor kontrast til sidste weekends kolde vejr i Las Vegas.
Dækkene,Pirelli har medbragt, er de hårde C3, medium C4, og bløde C5-dæk. Så det er de blødeste tre compounds, der er tilgængelige.
Efter en anden session, hvor røde flag fyldte det meste af træningen, og den første træning, hvor mange kørere ikke kørte, så burde teams og kørere hungre efter køretid.
Hülkenberg og Sainz smadrede begge to deres racere under træning to, men begge biler er blevet klar til lørdagens sessioner.
Første kører på banen er Lewis Hamilton, efterfulgt af de to Aston Martin-kørere. To min. inde er de tre de eneste på banen. Overraskende at alle kørerne ikke væltede ud fra start.
Sainz kigger ud kort tid efter. Men fire minutter inde er de de eneste fire kørere. Fem minutter inde er de fem, Leclerc kigger ud.
Otte min inde er der 12 på banen. Endelig er sessionen igang.
Ferrari lægger ud med at fokusere på løbstempo, hvilket er deres akilleshæl i forhold til Red Bull. Red Bull derimod lægger ud med at fokusere på hurtige omgange. Det plejer ellers først at ske til slut, den her session.
Norris får en overstyring i svinget, hvilket har været et stort tema her i Abu Dhabi, hvilket også kostede Hülkenberg en tur på reservedelslageret i går.
Det ligger utrolig tæt mellem Mercedes og Ferrari, hvor der kun er fire point mellem de to teams.
Hamilton melder over radioen, at banen bliver bedre, hvilket han får bekræftet over radioen.
Verstappen melder over radioen, at bagenden er løs, den overstyrer en del.
Hülkenberg klager over, at der kommer en sidevind henover banen i forskellige sving, hvilket påvirker raceren negativt. Formel 1-bilerne er nemlig meget vindfølsomme.
Han siger, at det faktisk er lidt over hele banen, han mærker vindstød.
Sessionen er dog varmere i dag, end det vil være i morgen søndag, så derfor kan de ikke levere et rigtigt race setup. Det kan være årsagen til, der ikke kom den vilde kamp for at komme ud og køre, som der var forventet.
Der er ikke tvivl om, at Mercedes, Ferrari, Red Bull og McLaren kommer til at være i front, den her weekend.
Bottas kører for langt i sving 1. Han forbremser sig simpelthen, hvilket ikke er optimalt. Der er dog store afkørselsarealer på den her bane, så der er ikke det store drama i det.
Kæmpe overstyring fra Norris i sidste sving, hvor han powerslider hen over kerben, så der flyver dækrøg op fra bagdækkene. Selvom bilens hastighed bliver sænket af det, så bliver han alligevel P2.
Hülkenberg forbremser sig også i sving 1 og fortsætter af banen. Dermed afbryder han omgangen. Bremserne var ikke oppe i optimal temperatur.
Leclerc får af vide, hvor Russell er hurtigere på banen, men Leclerc melder tilbage over radioen, han ikke forstår det. Han har dog et skud mere.
Stroll får en overstyring, da han skal overhale Sainz, men han redder den.
Leclerc melder over radioen, at banefolkene har gjort er godt stykke arbejde, med det bump, der var i sving 3.
Russell slutter i front med drengene fra Mclaren i hælene. Mest overraskende er det, at Albon ligger på fjerdepladsen i Williams-raceren. De har virkelig vendt skuden i det engelske team.
Leclerc napper femtepladsen med Verstappen, meget overraskende, lige bagefter. Overraskende er det dog også, den store afstand mellem teamkammeraterne.
Perez og Hamilton er helt nede på 11. og 12. pladsen, mens Sainz, der dog godt nok fik ødelagt tiden i sidste sving, er nede som nr. 19. Alle kørerne på softdæk.
Du kan se alle tiderne fra sessionen i tabellen herunder:
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)