Belgiens GP: Dagen Derpå

Formel 1 har afsluttet sit syvende løb i den alternative “Corona-kalender”, og denne gang var det Belgien der lagde asfalt til weekendens underholdning. BMF1 har kigget på løbet ‘Dagen Derpå’.

Belgiens Grand Prix 2020 . Copyright Ferrari

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 31/8 2020 klokken 17:08

Formel 1-feltet har kørt forbi det ternede flag syv gange denne sæson. Det betyder, at den sammenpressede kalender snart har nået halvvejspunktet i 2020-sæsonen.

Destinationen for weekendens Grand Prix var den populære racerbane Spa Francorchamps i Belgien. Antallet af spændingsmomenter var ikke overdrevet mange på Spa, men der var alligevel nogle begivenheder. som var værd at lægge mærke til.

Mercedes virker nærmest uovervindelig (igen) i 2020. Red Bull var begyndt at nærme sig Mercedes, men tyskerne svarede igen på Spa ved at introducere en ny aerodynamisk pakke til højhastighedsbaner, som Spa.

Haas-teamet ville have skabt overskrifter i alle andre sæsoner, hvis man havde set at de lå og kæmpede om placeringer med en Ferrari. På Spa var det dog ikke noget der skabte glæde hos Haas’-teamchef Günther Steiner.

Steiner ved, at kampen skyldes, at Ferrari lider i øjeblikket. Italienerne har problemer med alt der vedrører racerbilen: aerodynamik, motoren, og at få dækkene til at komme i den rigtige temperatur. Og ikke mindst ledelsen.

Selv siger Ferraris teamchef, Mattia Binotto, at holdet ikke selv mener det er i krise. Taget i betragtning Ferrari har vundet løbet på Spa de seneste to år, og i år lå og kæmpede med feltets mindste hold om placeringer uden for top 10, så vil resten af F1-verdenen nok mene, at Ferrari har lidt krise.

Netop denne kamp om placeringer, langt udenfor top 10, er også det der gør, at Günther Steiner ikke udfører sin “glædesdans” over kampen mod Ferrari. Det er aldrig positivt for et team at kæmpe så langt nede i feltet.

Det største problem for Haas, Alfa Romeo og motorleverandøren, Ferrari, er stadigvæk motoren. Og Steiner udtaler til Motorsport.com , at han selv er uvidende omkring hvornår den manglende effekt fra motorerne ender. Steiner mener dog ikke, at det bliver i 2020.

Renault har virkelig taget et stort skridt op af stigen i år, og begynder efterhånden at nærme sig den målsætning, som teamet satte sig for, da de overtog teamet i slutningen af 2015.

Ricciardos flotte kvalifikation på fjerdepladsen skabte stor glæde, og teamets fremgang må efterhånden begynde at skabe bekymrede tanker hos teamchefen, om hvilket tatovering Ricciardo vælger til de to, når teamet får en podieplacering.

Ricciardo mener, at Renaulten bliver endnu stærkere i Italien næste weekend, og har allerede bedt chefen om at være på vagt. Faktisk mener Ricciardo, at han ville have haft muligheden i den her weekend, hvis ikke han havde mistet tid bag Pierre Gasly og Sergio Perez efter Safety Car-perioden. Gasly og Perez gik nemlig ikke i pit under 'SC'.

De to tidligere teamkammerater Verstappen og Ricciardo dyster på vej ned mod Eau RougeDe to tidligere teamkammerater Verstappen og Ricciardo dyster på vej ned mod Eau Rouge
Copyright Bil Magasinet BMF1


Et af løbets største problemer var manglen på spænding. Løbet manglende action og overhalinger, og selv kørerne kedede sig under løbet, siger Verstappen efterfølgende.

Årsagen skal findes i, at der er meget få kampe om placeringer. De få overhalinger der er, er ren DRS-overhalinger på langsiden. Kørerne kan ikke kæmpe hårdt om placeringer, da de skal passe på ikke at overkøre dækkene. Verstappen udtaler blandt andet, at hjemmebanehelten skulle passe på dækkene i 38 omgange - ud af 44!

Til trods for endnu en pokal hjem til kaminhylden, var der heller ikke særlig stor begejstring hos verdensmesteren, Lewis Hamilton, efter løbet. Englænderen syntes selv, at F1 er blevet for kedeligt, og at den totale dominans minder lidt om den fra Michael Schumachers storhedstid hos Ferrari.

Englænderen fik også kæmpet med teamkammeraten, Valtteri Bottas, i starten af løbet. Finnen fortæller bagefter, at han var nødt til at bakke af i kampen for at skåne sine dæk.

Bottas var ellers ivrig for at overhale Hamilton i starten og ville benytte sig af ‘push mode’ (ekstra ydelse i motoren i et kort øjeblik), for at kunne overhale Hamilton. Det fik Bottas besked på, at han ikke måtte - hvilket undrede ham. Nu fortæller Mercedes så, at kørerne gerne må køre race, men at ‘push mode’ skulle gemmes til potentielle kampe med Max Verstappen.

Antonio Giovinazzi oplevede også en overstyring, hvilket sendte raceren en tur i væggen, og sendte et af dækkene lige ind George Russells Williams-racer. Begge kørere er heldigvis okay efter uheldene. Så det var en meget trist Giovinazzi der kunne forlade raceren, og en chokeret - men lettet - Russell som kunne gå sikkert fra sammenstødet.

Russell skulle reagere med det samme, da der pludselig stod en racer på den ene side, og et dæk der kom farende i den anden side. En ubehagelig oplevelse, men samtidig en anerkendelse fra Russell, at han satte pris på at Halo’en var der i sådan en situation.

Så hvad var 'hot' og hvad var 'not' i den her weekend?

Hot:
- Mercedes: Tyskerne bliver ved med at dominere og være flere skridt længere fremme end resten af feltet.

- Renault: Et stort skridt fremad for franskmændende, som efterhånden begynder at snuse til podieplaceringer.

- Williams: Med nye ejere og et af feltets største talenter i folden - George Russell - bevæger holdet sig hurtigere og hurtigere gennem feltet.

Not:
- Ferrari: Italienerne har problemer med alt der vedrører holdet lige nu, men humøret er stadig højt i teamet, og alle forsøger at “skovle vand ud af den synkende skude”, indtil de finder “proppen” til at lukke hullet.

- Haas: Amerikanerne har det hårdt i disse tider, hvor der mangler indtægter, hk i motoren, og raceren har lange udsigter til opgraderinger.

- Dæk: Dækkene i F1 er med til at ødelægge sporten. Manglende overhalinger og at passe på dækkene hører ikke hjemme i et sprintløb - slet ikke i motorsportens kongeklasse.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1T24:08.761 2 25
2. 2. Valtteri Bottas Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1T24:17.209 2 18
3. 3. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
1T24:24.216 2 15
6. 5. Alexander Albon Oracle Red Bull Racing
P
1T24:51.473 2 8
7. 10. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
P
1T24:52.535 2 6
8. 12. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
P
1T24:56.132 2 4
11. 11. Daniil Kvyat Scuderia AlphaTauri
P
1T25:18.961 2 0
13. 14. Sebastian Vettel Scuderia Ferrari
P
1T25:21.655 2 0
14. 13. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
P
1T25:23.681 2 0
15. 17. Romain Grosjean Moneygram Haas F1 Team
P
1T25:25.554 2 0
16. 19. Nicholas Latifi Williams Racing
P
1T25:26.556 2 0
17. 20. Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team
P
1T25:34.301 2 0
DNF / Ikke-fuldførte
19. 15. George Russell Williams Racing
P
9 omg. 2 0
20. 7. Carlos Sainz Jr. McLaren Formula 1 Team
P
0 omg. 2 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Binotto: Ferrari er ikke i krise Ferrari opgiver 2020 »